Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att bilen är lite hoppig i gången, ibland. I upp/ner led, som det känns, men det är så lite att det är svårt att sätta "fingret" på varifrån det kommer eller hur det är. Detta har jag tyckt någon månad eller så, men det är ett diffust fel... Jag vet inte om jag har blivit överkänslig. Men bilen har gått 26 000 mil så något slitage får man väl inse att det kan vara.

Jag tänkte först på obalans i däcken, men då ska det väl märkas jämt ? Och kan det ge känslan av att bilen hoppar upp/ner ? För all det började jag iakta problemet ungefär samtidigt som snön och vinterdäcken försvann. Men om det var däckbytet eller asfaltens entré som gjorde det vet jag ej. Möjligen kan det vara att ojämnheter i vägen känns "för mycket" i bilen. Den är nybesiktigad, så det bör inte vara några stora trafikfarliga fel - för det hade de väl upptäckt. Jag har gungat på bilen, och den stannar efter en "stöt" när jag slutar - och det var väl så man i.a.f. förut kollade om stötdämparna var ok. Motorkuddarna, hur märker man att de är dåliga ?

Tips ? Vad kan det vara och finns det lämpliga tester ? Kan det vara obalans trots allt ?
Senast redigerad av 1 Knetha, redigerad totalt 0 gånger.
av DDD
Hej,

Vill tipsa dig om att skriva en tydlig rubrik. Börja med att ändra den befintliga rubriken.
Sedan är det bra om du i tråden kompletterar med uppgift om motoralternativ och modell på just din bil. På så vis kan möjligen fler hjälpa dig eller tipa dig.

MVH
Användarvisningsbild
av MartinS
Platta på däcken? Hoppar den mest i början och när bilen stått ett tag?

/Martin
Ja, det känns nog mer när jag tar bilen på morgonen och den är kall... Men det kan kännas annars också.
Jag har förvarat däcken hängande på vägg, så de borde väl inte "plattat" till sig.

Ska kolla lufttrycket, men det justerades då jag satte på sommardäcken. Ytterligare en skum sak är att höger fram var nästan tomt på luft vid ett tillfälle, hade inte noterat det några dagar innan och bilen stod på min tomt under tiden. Jag trodde såklart att det var punka och pumpade däcket. Det har nu hållt luften i 3-4 veckor... Jag har kollat på däcket ifall något sitter i det, som kan ge den hoppiga gången, men jag ser inget.
Provat att koppla ur AC´n.
Min smårycker då AC´n är på on !
Ställer jag den på off så slutar detta.

Troligen kompressorn som slår till och från och påverkar gången på motorn mm.
Mina Pirelli P-Zero Rosso 225/45-17 får platta över natten vilket är helt sjukt. Har den stått ett par dagar blir den riktigt hoppig de första kilometrarna.
Slutar den hoppa om du kör längre?

/Martin

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]