Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Windman
Vet ej om man kan ställa om till mono, men har aldrig sett den funktionen.
Skulle ju vara ett sätt att få min stereo/mono-teori bekräftad :)

Jag kör iPhone 3Gs med OS 4.0.1
Har inga planer på att byta telefon eller uppgradera OS, men klart värt att testa annan lur vid läge.

Har fått ny tid för service, 25e jan.
De kommer förmodligen ha bilen i 2 dagar då de skall göra lite annat också.

Återkommer med mer info då...
Senast redigerad av 1 Windman, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Är det inte så med radioljudet att merparten av "reklamkanalerna" sänder med väldigt låg effekt, därför så är skillnaden mellan P1,2,3,4 väldigt stor eftersom deras uteffekt är avsevärt högre.
Användarvisningsbild
av FWH
Windman skrev: Det är en jädra skillnad... Så testa USB skall du få se :)
(Om det är AUX in eller iPhonen som är flaskhalsen, det låter jag vara osagt.)
Skillnanden med usb är att du överför digitalt från telefonen till bilen och omvandlar till analogt senare i kedjan (alltid bättre) och använder bilens DA omvanldare istället för telefonens, och det är ju inte alls omöjligt att det är en bättre DA omvandlare i bilen.
av flopp
Windman skrev: Förtydling,
Det är inte blåtandsljudet i bilen som låter dåligt.
Det är dom jag pratar med som klagar på att jag låter dåligt.
Detta är dock inte i närheten av ett så stort problem som att radion låter skit på vissa stationer.
Det går helt enkelt inte att lyssna på en kanal när detta fenomen uppstår... så dåligt är det.

Men jag har verkligen fått känslan att den hoppar mellan mono och stereo, att det är det som gör att man upplever svaj i ljudet.

Återkommer så fort jag haft den inne på verkstaden.

/Arne
Jag har V70II 2009 med blåtand, Iphone 3Gs 4.2.1 ingen har klagat när jag har pratat via BT.
Jag har lärt mig en ny sak idag, här på forumet, att man ska ha max på Iphonen sen reglera på radion när det gäller samtalsvolym.

Min kollega har en V70II 2008?, dom bytte bakrutan där antennen sitter för han kunde knappt få in P3, andra kanaler fick han om han körde mitt i stan, ute på landet inget alls.

Massa mjukvaror fick han oxå men det hjälpte inte. Till sist fick han en helt ny Radio-modul så löste sig problemet.
av Windman
Hej Dennis och ni andra,

Jag har haft bilen inne på service igen efter mitt senaste inlägg.
De uppdaterade all mjukvara och har pratat med "Volvo i Göteborg".
De kan inte hitta något fel.
De erkänner dock att det är kass mottagning i bilen.
Jag fick låna en annan V70, samma årsmodell och stereo, lika kasst ljud i den.

Jag kan dock tycka att när man har betalat saftigt för ljudanläggningen + baslådan, då skall väl fan radiomottagningen funka... det är basic funktionalitet som vilken jävla skitbil som helst har och har haft dom senaste tiotal åren!

Men dom vet inte vad dom skall göra...
Jag frågade om de kunde klura fram en lösning i form av att byta antenn osv, men nä det hade dom ingen aning om.

Jag har inte orkat driva saken vidare, men känner mig faktiskt lite lurad.
Om Volvo gjort en kass antenn, då får dom väl ordna fram en fix för det!

Dennis, uppdatera gärna med dina framgångar. Jag är väldigt intresserad hur det går för dig! Antingen här i forumet, eller mail direkt till mig.
Senast redigerad av 1 Windman, redigerad totalt 0 gånger.
av Windman
Ps.
Jag har också en helt annan issue med bilen.
När det är ca 5C eller kallare, då är det en pump i bilen som börjar låta efter ca 15min när bilen blivit varm. Ju kallare det är, destå mer låter den...
Jag tror dom kom fram till att det var en servopump för bromsarna.
Detta vet dom inte heller hur dom skall fixa... och har även fått höra på oljudet själva.
Den likadana lånebilen jag fick köra, hade liknande pumpljud fast inte lika skarpt/markant ljud. (Jag har en D3)
av perhall
Ja, kör man snabbare än 160 så klagas det mycket från andra änden på HF-ljudet. Kan inte fungera särskilt bra i Tyskland.

Håller med om att radion är dålig. Undrar vad det beror på. En signalförstärkare lär ju redan finnas eftersom bilen har integrerad antenn. /PH
av DennisA
Har också haft bilen inne utan resultat. Lämnade in den men på bilia kunde dom inte höra något fel. Slutade med att jag fick åka dit och sätta mig tillsamman med en och lyssna. Då hörde dom klart och tydligt att något var fel...! Dom bytte ut själva enheten till utan framgång. Påpekade att felet kvarstod och bilia kontaktade då volvo och fick följande svar: "Vilka referenser har kunden till radiomottagning i bil, det låter inte som CD på FM-radio i Volvobilar
- Att ljudnivån varierar på vissa lokalradiostationer beror inte på radion utan på hur radiostationen styr ut sin sändare map ljudnivå, komprimering & equalizers."
Oerhört korkat svar, dessutom till mig som är intresserad av ljud & bild och har detta som en stor passion. Både jag och bilia kände att vi inte var nöjda med detta svar och bilia skickade in en ny rapport som vi inte fått svar på ännu. Jag har en V70 MY11 med mellanpaketet (kommer inte ihåg vad det heter, high performance?) och det låter skit vad gäller radio. Jag har aldrig hört en bilstereo som låter så illa. Min andra V70 -03 med lilla stereopaketet låter bra mycket bättre. Volvo's svar att ljudnivån varierar pga lokalradiostationernas utsändning är ju bara skitsnack, isf skulle det låta illa i alla bilar och det gör det inte. Vi får se vad som händer, jag kommer inte nöja mig förens detta är åtgärdat.
Min kontakt på bilia tyckte att även jag skule ringa volvo och trycka på lite. Skall se om jag hinner ringa i dag. Ni andra som upplever samma problem kan även ni ringa volvo's kundsupport och trycka på lite: 020-94 80 80.
Enligt min kontakt på bilia var inte jag den enda som klagat på just radion i V70.
av Peanuts
Jag upplever att min V70-11 har svårt för att byta frekvens via RDS. När jag förut dagligen körde Falun-Gävle så hade jag i brist på bättre MixMegapol på radion ibland. Ungefär halvvägs,vid Hofors så ska den byta från Falu-frekvensen till Gävle-frekvensen vilket i stort sett alla andra bilar jag kört den sträckan gör. Men inte min bil, den fortsätter harva vidare på Falu-frekvensen. Jag testade en gång hur länge den körde på där och jag kom ända till Sandviken (ca 2 mil från Gävle) innan jag lessnade och själv bytte frekvens.
En gång körde jag en exakt likadan bil som min (hyrbil) denna sträckan och den bytte frekvens utan problem där den skulle. Jag funderar på om problemen med radion kan bero på vissa bilkonfigurationer eller att det är ett fel i produktionen på vissa bilar. Jag har däremot aldrig upplevt problemen med Mono/Stereo som trådskaparen skriver om.
av Soulman
+1

Det är en avsevärd ljudskillnad mellan digital ingång men även AUX, och FM. Jag upplever det inte alls som mono men ljudet är väldigt platt i jämförelse. SR har mycket hög ljudkvalité mendan de kommersiella kanalerna går på anabola och kör en sanslös stereobreddning och komprimering (med hjälp av Orban) och låter alltid 3dB+ högre än allt annat.

Min gissning är att FM-delen i radion är kass och att placeringen av antennen i bakrutorna har sitt pris. Andra märken lyckas ju men Volvos lösning är antagligen low budget.

Därmed inte sagt att jag kommer låta det passera mig förbi. Jag mobiliserar kraft för att diskutera andra saker med bilen jag inte tycker är upp och hoppa.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]