Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Bra debatt Camel! Perfekt att ha vardagliga jämförelseobjekt för att påvisa "skevhet"! Dessutom har du tänkt till med uträkningen vilket visar på engagemang (jag har dock inte kontrollerat din uträkning men tror du har rätt eller ligger nära sanningen i hårda fakta).

Jag tycker oxå att bilbränsleskatten är åt skogen vs. flyg/marintransporterna. Och att åka VW Lupo av miljöskäl men samtidigt åka på semester i Långtbortistan är förstås dubbelmoral, även om man kan motivera det inför sig själv ;-).

/ Matzen
av llesrof
matzen10 skrev:. Och att åka VW Lupo av miljöskäl men samtidigt åka på semester i Långtbortistan är förstås dubbelmoral, även om man kan motivera det inför sig själv ;-)
Tror jag skrev det i en annan tråd, men det är ju precis detta det handlar om - att hitta fel på sånt andra ägnar sig åt och som man själv inte är intresserad av eller behöver. Jag är till exempelt genuint ointresserad av såda där töntig bollsparkning och kan hitta hur många skäl som helst till att folk inte skall få hålla på med det. En miljövänstervriden lattesörplare i centrala innerstaden som har gång/cykelavstånd eller kollektivtrafiksförbindelser till både kontorsjobbet, lattestället och alla trendiga inneställen, kan ju spy galla över de som kör runt i stora bilar och som behöver åka till sortergården titt som tätt, skjutsa/hämta ungarna på dagis eller bara vill ha tid över till annat än gnälla på andras beteende.
Användarvisningsbild
av SvenB
:D :) :lol:

Bilen ÄR nödvändig för många. Kanske nödvändigt ont, men lik för baskat nödvändig.
av llesrof
KKR skrev::D :) :lol:

Bilen ÄR nödvändig för många. Kanske nödvändigt ont, men lik för baskat nödvändig.
Nja, det kan man väl alltid diskutera. Allt handlar om vad man valt för livsstil och hur (o)bekväm man vill vara och vad man prioriterar. Men nödvändig? Näe.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:
KKR skrev::D :) :lol:

Nja, det kan man väl alltid diskutera. Allt handlar om vad man valt för livsstil och hur (o)bekväm man vill vara och vad man prioriterar. Men nödvändig? Näe.
Ordet "nödvändig" är ett starkt ord. För t.ex. en glesbygdsbo kan bilen vara så nära ordet "nödvändig" man kan komma. Men var går gränsen för hur "nödvändigt" något är? Hur pass nödvändigt är det att åka till Thailand för rena nöjets skull jämfört med nyttoresor med bil? För mig är det en himmelsvid skillnad i "nödvändighet" mellan dessa två alternativ. Men alla är olika. Det finns flygresor som är "nödvändiga" för vissa av olika skäl precis som att fordonstransporter på marken är "nödvändiga" för andra. Dock har jag konstaterat ett en ren nöjesresa till Thailand med mycket stora CO2-utsläpp som följd sker med miljöskattebefriat flygbränsle medans nyttotransport med bil i glesbygd sker med (hårt) miljöbeskattat fordonsbränsle. Jag ser faktiskt ingen logik i det överhuvudtaget. Särskilt inte som många vill påskina att vi dessutom har ett klimathot hängande över oss. Om det nu är viktigt att reducera CO2-utsläppen så mycket som möjligt vore väl det minsta man kan begära att börja med styrmedel (beskattning) på de områden där det verkligen skulle gå att ändra sitt beteende utan större strukturell samhällspåverkan. Nöjesresa till Thailand är bara ett exempel i sammanhanget. Därmed inte sagt att fordonstrafiken ska klara sig undan krav. Det gör den heller inte i verkligheten.
Användarvisningsbild
av Mabuse
LarsBd skrev:Oavsett om grannen åker till Thailand eller inte förändras inte den miljöpåverkan som min bilkörning gör, dvs jag kan inte ursäkta mitt bidrag till miljöförstöringen genom att påpeka att andra gör si eller så. Jag tror dessutom att alla någon gång tar bilen i onödan när de helt kan avstå resan eller åka kollektivt istället.
Absolut. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag ska ge fan i att bry mig om miljön. Jag har ju ändå inga barn som får lida av att klimatet/miljön går åt helvete, och eventuella ekologiska krascher lär knappast hinna hända inom min livstid. Jag vet att miljöhotet är allvarligt och att man borde göra mycket mer än man gör idag, men vad spelar det för roll om mänskligheten går under? Det är inget jag eller min familj kommer att drabbas av.
Under tiden kan jag passa på att njuta av alla bekvämligheter som finns.
Användarvisningsbild
av Mabuse
PTV skrev:Och hur gör vi med djuren då i denna miljödebatt.Grisar och kor t ex fiser ju så mycket så att det finns en mätbar effekt på ozonskiktet...
Fiser grisar och kor freoner?
:-O)
av llesrof
Frågan är om det är samma människor som gnäller över bilkörandet som flyger omkring för nöjes skull? De som är verkligt engagerade i miljöfrågor brukar vara ganska konsekventa. Sedan finns det de som vill verka miljömedvetna för att liksom framhäva sin egen förträfflighet och där just denna förträffligheten är viktigare än att man faktiskt gör något för miljön. DÅ kan man till exempel köpa en trendig miljöbil, dricka ekologisk latte och ändå skryta om thailandsresan på Facebook.
av PTV
Mabuse skrev:
PTV skrev:Och hur gör vi med djuren då i denna miljödebatt.Grisar och kor t ex fiser ju så mycket så att det finns en mätbar effekt på ozonskiktet...
Fiser grisar och kor freoner?
:-O)
Nej nej, men en djävla massa metangas som i sin tur förgiftar bla våra insjöar i denna miljödebatt.Så frågan är ju då om vi t ex ska skjuta alla kossor och grisar så vi får slut på detta fisande som nu är skadligt. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev: Nja, det kan man väl alltid diskutera. Allt handlar om vad man valt för livsstil och hur (o)bekväm man vill vara och vad man prioriterar. Men nödvändig? Näe.
Bor man utanför allfartsvägen och har 12 km till närmaste större ort med mataffär så är det nog det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]