Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baztubox
haft bilen inne på volvo i borås för felsökning, första gången konstaterade teknikern att det va en vakumslang som var porös och hade sprickor, den byttes och felkoderna nollades.

Lampan tändes igen efter ca: 12 mil tillbaka till volvo och fick en annan service tekniker som konstaterade att det va evap ventilen som var sönder inhandlade en sån och nollade felkoderna men lampan tändes igen efter 10 mil.

Det jag kan konstatera är att lampan tänds när jag åker på en groppig grusväg vilket jag har åkt på dom senaste gångerna.

Jag har kollat följande...
Vakumslangar
LMM
tänd delar.
Sen har volvo mätt upp lambda sonden och den var ok.

När lampan tänds så går bilen som en potta skit är inte varv villig eller glad. den går helt enkelt trögt.
Soppa förbrukningen går upp till 10.2 brukar annars liga på 0.77 landsväg och stadskörning 8.7.

som sagt blir tokig på bilen snart.
Användarvisningsbild
av sjoling
När jag började läsa inlägget tänkte jag föreslå lambdan men den hade du ju kollat..
På farsans volvo satt lamdan löst så att gick att vicka på... tänkte på om din satt löst och "hoppa omkring" när du körde på dina grusvägar : /
av baztubox
sjoling skrev:När jag började läsa inlägget tänkte jag föreslå lambdan men den hade du ju kollat..
På farsans volvo satt lamdan löst så att gick att vicka på... tänkte på om din satt löst och "hoppa omkring" när du körde på dina grusvägar : /
Kände lite snabbt på den men den sitter som berget men såg. att flex röret efter grenröret börjar ge med sig, den ser ut som en skalad bannan :???: Kan det ha något med lampan att göra
Har du en läcka före lambdan så funkar inte lambdan som den skall.

Mvh GK
av *pettson*
Läcker det så har det med saken att göra. Men du har ju haft den inlämnad på kompetent verkstad där två tekniker felsökt den för dyra pengar. Borde man inte sett och hört det där?
av baztubox
*pettson* skrev:Läcker det så har det med saken att göra. Men du har ju haft den inlämnad på kompetent verkstad där två tekniker felsökt den för dyra pengar. Borde man inte sett och hört det där?
vet inte vad dom sysslade med men Volvo i Borås tar 200 kr för varje tillfälle som dom söker så det har inte varit så hemskt dyrt ändå :|

Senaste service teknikern fick damma av en gammal rep bok från arkivet och jag lus läste lite om evap ventilen där stod det att evap ventilen skulle ha en resistans på 23-25 ohm när man mätte den....

Killen mäter resistansen i kablaget men inte i evap ventilens kontakter.....så man börjar ju undra lite om dom kan eller om dom bara tror att dom vet.

ska kicka lite mer under morgon dagen. Har köpt ett nytt flexrör som jag ska svetsa på inom ett par dagar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad får du för felkoder ?

Kolla om felet är relaterat till grusväge eller miltalet.

Är det grusvägen så kan ni säkert mäta presis allt på bilen, då allt kommer att ha rätt mätvärden på verkstan! helst ärdå säkert en sekund långt när nånting vibrerar, o går bara mäta sig till då.
av baztubox
CarMan skrev:Vad får du för felkoder ?

Kolla om felet är relaterat till grusväge eller miltalet.

Är det grusvägen så kan ni säkert mäta presis allt på bilen, då allt kommer att ha rätt mätvärden på verkstan! helst ärdå säkert en sekund långt när nånting vibrerar, o går bara mäta sig till då.
fick fel kod först på vakum bytte ut alla valum slangar..
sen fick jag på evap ventilen köpte ny och bytt lampan tändes igen har tid på volov igen nästa vecka :cry:
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]