NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krizz
Som rubriken lyder.
När jag köpte min V50 Så var där varken gummimatta eller skyddsgaller.
Vår hunds hår sätter sig som spjut i tyg, och därför har vi precis köpt in en gummimatta.
Är nu på jakt efter galler, någon som vet var man kan köpa BRA galler? Lite billigare än orginal?
Och säg inte biltema eller något annat som man spänner mellan golv å tak...
Har erfarenhet av dessa tidigare. Säkerheten är lika med noll.
Och en fråga till... Någon som har ett bra tips för väggarna i bagageutrymmet när det gäller hundar?
Jag menar... även om mattan ligger där så lär ju de tygklädda väggarna ändå dra till sig bra med hår???
av greenbay
Jag har ett originalgaller liggande. Knappt en repa, endast lite använt. Bilen såldes i höstas.
PM isåfall.
Mattan på sidorna i bagaget är relativt motståndskraftig mot skräp, så den klarar säkert av även din hunds "spjut", möjligen att du måste dammsuga en liten stund i veckan, för att hindra att håren borrar sig in, men med allt jag körde i bagaget på min, var det aldrig problem med dammsugningen.
/greenbay
av Tokee
Jag passar på att låna tråden och fråga hur originalgallret som går att välja till på Volvocars.se är när det kommer till hund? Och för andra ändamål också?
Användarvisningsbild
av Bosa
Inte ett svar på frågan men ett tips är att överväga att skaffa en hundbur, tog 10 år innan jag skaffade bur och fattar inte varför jag inte gjort så tidigare. Vovven trivs urbra i buren och slipper få nån väska eller nåt över sig vid hastig undanmanöver. :)

Att hår fastnar får man räkna med, i min bur så sitter det 10 cm höga plexiskivor jämns med bägge långsidorna som drar åt sig mycket av håret men det hamnar ju ändå en massa hår i klädseln, har en dalmatiner och de håren hakar sig också fast. Har du en hundborste med gumminoppor så kan du använda den i bilen också, fungerar riktigt bra. Annars finns det att köpa hos bilvårdsbutiker.

Här t ex, där ser du även vilken typ av gumminoppor jag menar.
http://shop.bollnasbilvard.se/hundharsb ... c-435.aspx
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan bara hålla med Bosa. Vovven stormtrivs i sin bur, inga problem alls att få honom att åka bil.
av PaS83
På tal om hund i bil och säkerhet, själv har jag bara det originalmonterade lastnätet. Är det riktigt lämpligt
eller bör man kanske skaffa ett riktigt galler istället?
Bur är inget alternativ, det fungerar riktigt bra med grindar och när det behövs, en skiljevägg mellan hunden
och packning.
Användarvisningsbild
av Bosa
När du säger säkerhet antar jag att det är din egen och andra medpassagerares säkerhet du pratar om när du frågar om lastnät och lastgaller, eftersom det sägs att vikten vid en frontalkrock ökar med 25-30 gånger så skulle jag helt klart välja ett riktigt lastgaller framför att använda det befintliga nylonnätet. För hundens säkerhet gör det nog varken från eller till om det är ett nylonnät eller riktigt lastgaller.
av PaS83
Ja jo, för att slippa få fram honom, eller annat som ligger i bagagen. Sen tror jag nog det är snäppet bättre för hunden också, vid en kollision, att inte kastas fram genom bilen.

Nylonnätet känns lite klent ja, men det säljs ju å andra sidan som ett lastskydd..
av 777
Slängde ut bagagerumsnätet som satt som original bakom baksätet och satte dit ett skyddgaller och sedan en "lastrumsavdelare". Nu har hunden halva lastutrymmet för sig själv och stortrivs i bilen. En flit och en liggdyna från IKEA för att "piffa till" det lite. :D

Tycker det funkar kanon och är väldigt flexibelt & lätt att slänga ut avdelaren och fälla upp gallret om man behöver lasta annat. Hunden är en "normalstor" flatte.
av Tokee
777 skrev:Slängde ut bagagerumsnätet som satt som original bakom baksätet och satte dit ett skyddgaller och sedan en "lastrumsavdelare". Nu har hunden halva lastutrymmet för sig själv och stortrivs i bilen. En flit och en liggdyna från IKEA för att "piffa till" det lite. :D

Tycker det funkar kanon och är väldigt flexibelt & lätt att slänga ut avdelaren och fälla upp gallret om man behöver lasta annat. Hunden är en "normalstor" flatte.
Ang denna avdelare. Är det något som man spänner upp mellan tak och golv? Blir det märken av den?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]