Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#532728
Hej

Skulle vilja ha lite tips och ider om hur man får min gamla fögge motor att starta lättare när den är varm?

Det är jätte enkel att starta när den är kall (ibland behövs inte ens choken, räcker att man lägger foten på gaspedalen)

Dock har motorn blivit varm och du stänger av och låter den stå en liten stund typ 5-10min så vill den "#)¤&% Inte starta på en gång (gasar inget!)

Man får gnugga på starten i kanske 10sek så hoppar han i gång....

Har man stängt av han (varm motor) och skall starta på en gång så pang så smäller den igång på en gång ?:-/
Låter som typ bensinen förångas?
Dock sitter det en nyrenoverad stromberg 175cd där.. med nya packningar och ny packningen mellan insug och förgasare...

Mhm

Någon som något förslag?

Mvh Anders
#532732
låter som att det blir ånglås, har samma fel själv på min 240 me b21 och stromberg 175cd. ska tydligen sitta en bricka nånstans under föggen om jag har förstått det rätt, som ska hindra att värmen sprider sig på gasaren, men vet ej hur och vars den sitter. är ju bara trampa fullt och gnugga lite så startar den, så har inte orka bry mig om det
#532753
"Ska" sitta en sk. backelitbricka mellan förgasaren och insuget för att minska värmeledningen somsagt, men jag tror inte det har suttit på någon 240, bara äldre bilar.

Har men den senare strombergaren så sitter det ju ventilation på förgasaren som ska leda ut ångorna när motorn står still, sitter ett par slangar vid luftslangsanslutningen, på baksidan, som sedan är kopplade till en magnetventil på torpedväggen. Magnetventilen stängs och leder tillbaka gaser till förgasaren när motorn är igång, den är öppen och leder gaserna ner på backen när bilen är avstängd
#532793
Jag hade en sådan bricka på min -79, men jag fick ånglås ändå. Det var alltså en dålig lösning som inte alltid fungerade.

Till osla och andra som funderar: Brickan är en tjock bricka som sitter mellan förgasarfoten och insugningsröret. Man ser direkt om den finns där eller inte.
#532825
Hej
Hade liknande problem med min 230A motor med pierburg förgasare, för mig hjälpte det och byta pulsair ventilerna konstigt nog!
Den blev mycket bättre i och med det!
Har för mig jag inte gjorde nåt med ventilen som sitter på torpedväggen!
Men det går väl bara en kabel till den eller?
Kolla så den jordar ordentligt då!
#532899
Pulsairventilerna brukar kunna vara en stor bov vid just såna här problem, enkelt att kolla genom att bara plugga slangen och se om det blir nån skillnad.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]