Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej.
Har precis haft min S80 inne för en AC service.
Tömning, vakuumsugning och påfyllning av ny gas.

Efteråt mätte dom temperaturen i utblåset och det visade 9-10 grader, skulle va 8 egentligen sa dom. :???:
Innan servicen gick kompressorn med 4-5 sekunders intervall, nu efteråt kanske 6-7 sekunder.

Ska verkligen kompressorn slå till och från så ofta? Blir typ 700-800 "kopplingar" i timmen, låter mycket tycker jag... :???:
Vad säger ni? Hur är det på era bilar?
av Nicasl
Kompressorn jobbar bara när det behövs.
Tiden den går varierar både pga ute-temp samt vilken temp man önskar i kupén.

När min AC strulade tidigare härom veckan så varierade kylan markant i kupén och när kylan kom så försvann den lika fort och komressorn slog till och från var 5e sek typ.

Trycktestade systemet och fyllde på ytterst lite media men då blev det sämre efteråt.
Tömde systemet och dammsög detta samt ny påfyllnad och denna gång blev det kanon.

Jämn fin kyla/temp i kupén samt tystare gång på kompressorn.
Den arbetar nu mindre än tidigare,typ 1-2ggr i minuten bara och då 5-10sek åt gången.

Kylan är jämn hela tiden så det var nog ett stopp i systemet tidigare som orsakade mitt problem iaf.
Användarvisningsbild
av CarMan
Serva ac systemet, är det nått man gör för att tjäna pengar på dumma kunder?

Hade du fel på ac ? Lagades i sånna fall felet först?

Hadde du inte fel på systemet, varför ska man då tömma o fylla?

Brukar du tömma o fylla kylskåpet oxå?
av Nicasl
Jag vet inte vem Du är CarMan,men Dina inlägg förbryllar mej :???:

Den killen som hjälpte mej i helgen ang min AC har jobbat med detta i 28år !!
Han vet att det blir problem med igensättningar i systemen ibland,bla i Volvo bilar och jag efter mitt resultat har ingen anledning att tvivla på hans kunskaper och berättelser.

Ditt inlägg CarMan bevisar bara att Du antingen inget vet om saken och/eller att Din attityd är ett problem?
Användarvisningsbild
av CarMan
Systemet är helt slutet, skit kan endast komma från slitage hoss kompressor, vilket samlas upp i torkfiltret.

Hur går det med kylskåpet? Har du problem där med att det sätter igensig?

Min egne bil än nu 11 år drygt, o ac är inte rörd.
av Kena
Om det är helt slutet, varför kan man då behöva fylla ibland? kompressorn i ett kylskåp är ju en sluten kompressor men inte i en bil.
Användarvisningsbild
av Dede
Kena skrev:Om det är helt slutet, varför kan man då behöva fylla ibland? kompressorn i ett kylskåp är ju en sluten kompressor men inte i en bil.
Systemet är slutet (exakt som i ett kylskåp) och behöver man fylla så har man en läcka.
Att man sen kan "laga" ett AC system genom att fylla det brukar enbart tyda på att det är en extremt liten läcka vilket gör att det tar väldigt lång tid innan det slutar kyla igen.
av Kena
Och axeltätningen på kompressorn kan inte läcka då på en bil?
av lennart lundberg
Hej!

En axeltätnig kan läcka lite.
På min veteranbil ”45 år gammal” bytte jag axeltätning efter att lokaliserat läckaget med hjälp (D-TEK läcksökare) och av den gas som fanns kvar men ej tilltäcklig för att kyla kupén.
Denna tätning fanns på Celer och var till en Volvo 240. De tömde systemet och fixade resten.
Du kan göra jobbet själv om systemet är tömt och låta en servicefirma gör resten. Vakuumsuga och fylla på systemet med rätt mängd gas.

Lennart

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]