Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#532577
Hejsan, behöver lite hjälp nu då jag faan inte kan lista ut vart problemet ligger.
Det kan vara så simpelt att jag har luft i bromssystemet men ja, eftersom jag inte kan öppna nipplarna över huvudtaget (öppnat 1 av 4, och då var det ingen luft alls i just den)
så tänkte jag att det är lättast att fråga först om det kan vara något annat.

Det är så att när jag kör med bilen så tar inte bromsen alls, förutom läääängst ner i botten.
jag måste seriöst pressa botten för att få stopp på bilen, men om jag pumpar upp trycket så sjunker inte pedalen så jag har inget läckage.

så nu frågar jag, kan det vara så att det är luft i systemet? eller är det något helt åt helvete med bilen?

BTW, jag har inte kollat klossarna heller så det kan det oxå vara, men måste skicka in bilen på besiktning så behöver lite assistans fort =) så uppskattar alla svar och spekulationer på problemet =)

Mvh Marcus
#1082588
Hakar på denn tråd eftersom jag har problem med att bromspedlen sjunker när man pressar hårt på den. Bromspedalen är inte riktigt på samma nivå som kopplingspedalen utan är några cm närmare golvet i normaläge. Jag har genomfört luftning på samtliga hjul utan någon märkbar förbättring. Bilen är en V70 II -03 .
Har läst på forumet om likaratade problem och de som bytt huvudbromscylinder utan att få gottagbart resultat.Byte av huvudbromscylinder kanske skulle lösa problemet men det finns ytterligare en kompnent som jag inte riktig vet vad den har för funktion . Den sitter under huvudbromscylinder och har fomen av ett rätblock .Två kopparrör går mellan huvudcylindern och rätblocket. Det finns också 4 st bromsrör som går till respektive hjul . Bromstrycket fördelas i rätblocket och jag tror att bromsfunktionen är att vänster framhjul och höger bak bromsas av den ena bromskretsen medan den andra bromkretsen påverkar höger fram och vänster bak.
Min fråga till forumet är om rätblocket innehåller ventiler eller annat som gör att det kan vara ett inre läckage i den komponenten ? Stort tack på förhand till den som kan förklara funktionen av rätblocket




.
#1082675
"Rätblocken" är förmodligen fortfarande brottventiler även på bilar med ABS, men jag är baske mig inte säker.
Det var det på 240, iaf.

Funktionen är att det skall vara samma tryck på båda sidor om ventilen, annars går den över åt sidan med lägst tryck och blockerar.
Detta för att hindra att bromsvätska sprutar ur ett kraftigt läckage.

Hursom, så skulle den ha internt läckage, så händer INGET om inte en bromskrets är av.
Den ska altså läcka ut, om pedalen skulle sjunka.

Orsaler till sjunkande pedal enl min erfarenhet:

Rostkanter på skivorna. (Jo, det är sant) Uppträder främst efter beläggbyte, och försvinner oftast efter nån mil.

Trasig huvudcylinder, eller läckage i krets, givetvis.

Internt läckage i ABS enheten har hänt. Svårfunnet, och oftast byter man huvudcylinder först, för att upptäcka att felet är kvar.
Samtliga har fått byta enhet, enl min erfarenhet.
#1082817
rolass skrev:Tack MickeM för bra svar. Är det billigare att byta huvudbromcylinder än ABS enheten ?

ja, det törs jag nästan lova att det är. En huvudcylinder snittar väl på 2-3000 ny, en eftermarknads till våra bilar är säkerligen billigare. ABS-enheten kostar typ 3000kr för elektronikdelen, hydraulpaketet vill jag inte ens tänka på :roll:

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]