- ons 25 maj 2011, 00:20
Miljö är viktigt. Man hör ofta i debatten att köra bil belastar miljön. Detta är förvisso sant men samtidigt finns andra aktiviteter som belastar miljön minst lika mycket men som inte är lika allmänt känt. Ett exempel är flygresor för ren rekreation. 443.000 svenskar reser till Thailand per år. Flygbränslemängden som åtgår under en enda resa för en 4 pers.familj räcker till över två års körning med familjens bil i genomsnitt. Den totala energiförbrukningen för 443.000 resor till Thailand motsvarar 40 % av årsproduktionen i ett svenskt kärnkraftverk i genomsnitt. :roll:
(Hoppas jag räknat rätt :) )
För min egen del är övervägande del av min årliga bilkörning nyttoresor. Ibland träffar man på människor som tycker de har en särskilt "miljövänlig" livsstil. De har oftast ingen bil, bor centralt, cyklar eller åker kollektivt till jobbet, äter mindre kött osv. De kan ha synpunkter på bilister som kör mycket bil samtidigt som de unnar sig badsemester i Thailand med lika eller större miljöbelastning som följd. Jag missunnar inte dessa människor sin badsemster men jag reagerar på deras uttalanden om bilisters miljöpåverkan.
Till detta kan man konstatera att rekreationsresor till Thailand sker med miljöskattebefriat bränsle när bilisters nyttoresor sker med beskattat bränsle, men det är politik och inte miljö. :mrgreen:

(Hoppas jag räknat rätt :) )
För min egen del är övervägande del av min årliga bilkörning nyttoresor. Ibland träffar man på människor som tycker de har en särskilt "miljövänlig" livsstil. De har oftast ingen bil, bor centralt, cyklar eller åker kollektivt till jobbet, äter mindre kött osv. De kan ha synpunkter på bilister som kör mycket bil samtidigt som de unnar sig badsemester i Thailand med lika eller större miljöbelastning som följd. Jag missunnar inte dessa människor sin badsemster men jag reagerar på deras uttalanden om bilisters miljöpåverkan.

Till detta kan man konstatera att rekreationsresor till Thailand sker med miljöskattebefriat bränsle när bilisters nyttoresor sker med beskattat bränsle, men det är politik och inte miljö. :mrgreen:

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."