Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
Hej på er det är så här att min 850 glt-97 beter sig lite underligt.
Det är så att när den är kall och man startat den så tar det ca 5-6 sekunder innan den startar o när den väl startar så bluddrar o hostar den o ryker svart i ca 10-15 sekunder innan den sen går normalt igen.
Dessutom har även miljölampan tänts och nollar jag den kan jag köra i ca två dagar innan den tänds igen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan även vara tomgångsluftventilen så att det blir för fet blandning vid kallstart. Hur går bilen på tomgång vid kall respektive varm motor?

Mvh GK
som sagt den går illa när den är kall ett par sekunder o sen går den bra på tomgång även när den är varm går den bra på tomgång och är lättstartad
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att tomgångsventilen kärvar, ta loss den och rengör med hjälp av bromsrengöring och tops. Se dock till att ingen rengöringsvätska rinner över till den sida där kontaktstycket sitter.

Mvh GK
av *pettson*
Dickan skrev:Miljö lampan? dvs lambdan? kolla felkoder. troligtvis lmm eller lambdan.
Eller nån av dom andra drygt 20 koderna som tänder lampan..
Enklast måste ju vara att läsa ur vad bilen klagar på..
av palmhall1979
Har nu även upptäckt att den underbara packboxen mellan motor o låda är gången så nu är frågan om man törs ge sig på o byta den själv, bilen är dessutom en automat.
finns det bilder på hur man demonterar lådan så skicka gärna en länk då jag inte hittar någon bra sida själv.
då har jag haft bilen inlämnad och dom konstaterade att det var den främre lambdan som packat ihop.
har nu köpt en ny härligt dyyr lambda o det blev ingen skillnad alls bilen ryker fortfarande svart o är tjurig att starta när den är kall.
men märkte i morse när det var 8 grader ute att den hoppade igång kanonlätt men är det typ 15-20 grader ute när jag ska starta den första gången på dagen så är den skittjurig.
så är det kallt är den lättstartad o är det varm ute så är den tjurig....
av *pettson*
palmhall1979 skrev:då har jag haft bilen inlämnad och dom konstaterade att det var den främre lambdan som packat ihop.
har nu köpt en ny härligt dyyr lambda o det blev ingen skillnad alls bilen ryker fortfarande svart o är tjurig att starta när den är kall.
men märkte i morse när det var 8 grader ute att den hoppade igång kanonlätt men är det typ 15-20 grader ute när jag ska starta den första gången på dagen så är den skittjurig.
så är det kallt är den lättstartad o är det varm ute så är den tjurig....
Min snabbfråga är då hur kallt din bil tror att det är. Kan det vara så enkelt att tempgivaren på termostathuset är lite trött.
I övrigt så.. tja nu vet jag inte hur det är med dej, men hade jag lämnat in bilen och fått tillbaka den o den var likadan, hade den hamnat på verkstan lika fort och jag hade inte betalt en spänn. Felet var inte avhjälpt och då ska man heller inte ha betalt för att man har lagat den.
lämnade endast in den för utläsning av felkoder och den enda koden var lambdasond främre.
går det på något sätt mäta tempgivaren?
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]