Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har en XC90 från 03.
Jag fick tag i en dragkrok (amerikansk tror jag att det är). Frågan är om det går att använda den? och om den är godkänd?

Det står For Volvo XC90 BRINK made in Sweden på den (se bilder).

Själva kontakten är inte svensk, men den kanske går att byta och ha kvar själva kabelhärvan, eller vad tror ni?
Jag har läst lite på nätet, och sett att den kan bli godkänd om man använder en bult med låsbar mutter, istället för "sprinten" men jag vet inte. Det var ganska gamla inlägg jag hittade om detta, reglerna har säkert ändrats.

Det fanns tyvärr inga bultar kvar för att fästa den i bilen, men det borde väl gå att få tag i??

Vad tror ni?
Jag gav 150kr för den så det är ju inte en jätteutgift om den inte skulle fungera, men det hade varit kul om det fungerade, skall mest ha dragkroken till att köra skräp och dra båten med.

Hur skall jag gå tillväga? montera den och sedan besiktiga?
Bild
Bild
Bild
av III
Nej, det går inte. Alla drag måste vara godkännda enl. EEG92/20 och om bilen är äldre EEG94/20 alt. SS3501. Behöver också ha monteringsanvsningen vid reg. bes.
av VolvoXC90
III skrev:Nej, det går inte. Alla drag måste vara godkännda enl. EEG92/20 och om bilen är äldre EEG94/20 alt. SS3501. Behöver också ha monteringsanvsningen vid reg. bes.
Ok tackar för svar!
Men går det inte att registrera in den som egentillverkad dragkrok som max får dra 1500kg? Jag tror jag har läst det någonstans. Men vad jag förstår måsta man byta ut sprinten mot en bult med låsmutter.

Vet ni hur det ligger till med det?
av VolvoXC90
Funk skrev:Kulan håller väl inte samma storlek som en europeisk heller ?

/Thomas
Jag tror kulan är i USA-mått men det går ju köpa en svensk 50mm som är godkänd av SBP och sätta på.

Jag har mailat med BRINK men de hänvisade mig till Volvo, så jag får testa att mail dem.

Ingen som vet hur det är med egentillverkad dragkrok och vad som gäller, går mitt USA-drag "bygga om" till ett egentillverkad dragkrok som max får dra 1500kg?

Vet någon hur man kan bygga om den amerikanska elkabelsatsen till svensk koppling?
av III
Omöjligt. Egentillverkade fick max släpvikt 1500 kg. Din bil måste ha en krok som klarar max släpvagnsvikt som ligger klart över det. Du har säkert textkod T51A eller T51D i fält 71 i registreringshandlingarna vilket innebär att bilen är helfordonsgodkänd och då får inte släpvagnsvikten minskas.
av VolvoXC90
III skrev:Omöjligt. Egentillverkade fick max släpvikt 1500 kg. Din bil måste ha en krok som klarar max släpvagnsvikt som ligger klart över det. Du har säkert textkod T51A eller T51D i fält 71 i registreringshandlingarna vilket innebär att bilen är helfordonsgodkänd och då får inte släpvagnsvikten minskas.
Tackar för svar! Du verkar kunna det här :)
Så det enda alternativet för mig att få den godkänd är att SBP godkänner denna krok för 2250kg? Då blir det med förändringarna att använda bult med låsmutter istället för splinten, att ha med sig installationspapperna och fixa en svensk elkabelsats. Tror du de kommer att godkänna det?

Max släpvagnsvikt på min är 2250kg

MVH/
av III
Tyvärr. Dom kan inte godkänna den över huvudtaget då den saknar korrekt märkning och godkännade enl EEG94/20 Har man ett sådant godkännade får draget inte ändras på någon punkt utan tillverkaren intygar detta med provningsunderlag enl ovan norm. dessutom erfordras moteringsanvisning till draget. Enda möjligheten är att kontakta tillverkaren och se om dragramen är samma som den europeiska dragramen och till det köpa resten av draget. Finner det högst otroligt att så skulle vara fallet. Egentillverkade drag kunde godkännas upp till 1500kg (om det fortfarande är möjligt vet jag inte). Du måste ha ett drag för din bils maximala släpvagnsvikt. Ex så hade volvo 940 1800 kg:s släpvgnsvikt men oftast registrerade för 1600 kg pga draget begränsade släpvagnsvikten. En helfordonsgodkännd 940 måste ha drag för 1800 kg om den är tagen i bruk senare än 1997 vill jag minnas. Enklast är att köpa ett nytt från Sverige och skicka ditt till usa. Detta är vare sig Bilprovningens eller Transportstyrelsens påhitt utan direktiv från Bryssel.

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]