Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Är väl egentligen inget jätteproblem, men jag har upptäckt att det fuktar lite runt locket till påfyllningen för styrservo-oljan.
Har kollat nivån med avstängd motor och då ser det bra ut, men när jag kört (svängt) en del så verkar det som att det tränger ut styrservo-olja genom lockpackningen.
(Har själv aldrig fyllt på nån olja under de två år jag haft bilen)
Någon som råkat ut för nåt liknande och kan det vara så att det är nåt fel på styrningen som gör att det beter sig så här?
Eller kanske räcker det med att bara byta lock och/eller lockpackning?

Bild
av Andis
Har haft samma problem.

Vet inte exakt vad det kom sig av men öppnade locket när motorn var riktigt varm och satte dit det igen. Sen dess har det inte läckt något mer. Var ett år sen har inte vägat öppna det igen.

Om det var locket som var otätt eller något tryck som bildas när oljan är varm och tryckt ut olja är två teorier jag har funderat på.

men skumt fel är det men som löste sig för mig hittils, nu börjar det väll när man skrivit om det.

Lycka till
MVh
Andis
av Lilj
Har haft ett liknade fel fast hela min behållare var kladdig. Bytte först locket men det hjälpte inte så jag fick byta hela behållaren. Den var inte dyr ca 300kr och då fick man med ett nytt lock.
Användarvisningsbild
av Åba
Ok, då är jag inte ensam om detta iaf...

En kollega hade nån teori om att det kunde vara luft i servo-hydrauliken.
Om det nu är så, finns det nåt enkelt sätt att lufta systemet själv?
av Nicasl
Lika på min.

Systemet är självluftande så det beror inte på luft.

Troligen kan det vara att oljan börjar bli sliten och då skummar den i så fall,men då bör man höra det med då pumpen börjar klaga :wink:

Servo olja kryper som det kallas,och om gummipackningen börjar bli hård i locket så fuktar det direkt runt denna.

Ny burk eller packning till locket tror jag på..
Användarvisningsbild
av Åba
Har varit och beställt nytt lock. 95:-
Får se om det hjälper...
av Tengil
Min behållare var trasig i botten, så jag köpte en ny från volvo. Men då dök problemet upp med att de fuktade runt locket. det visade sig att man på verkstaden inte bytt oljan i systemet och på så sätt blandat röd växelådsolja och grön mte-olja i systemet vilket får packningarna i systemet att svälla. Så jag såg till att rensasystemet ordenkligt och fylde på med ny mte-olja och nu funktar det inte längre.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]