Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
VolvoBengan skrev:140/170?? Välj 2,4T annars finns det risk för att du ångrar dig som en del andra gjort.
Skiljer några tusen, men attans så mycket roligare med en 2,4T (RO)
Det är lite större prisskillnad än så faktiskt. När jag kollade runt och skulle köpa i april/maj så var skillnaden så stor att en S60 2.4 170hk Business -02 var ca 5" billigare än en S60 2.4T -01 i snikutförande, eller om man hade tur i Additionutförande men med många övermil. En S60 2.4T -02 med samma standard(Business) fanns inte under 165" men låg mer normalt runt 175-200" oavsett om det var hos volvo eller inte och gått 5000mil eller 15000 mil. Jag valde godis och årsmodell, mil samt 2"billigare försäkring/helår före stressfläkten och sämre utrustning och avsaknad av larm då jag hade det som krav och därav också att endast Business eller högre standard var av intresse för mig. Lagom att man får råd med nya Digital Jukebox i bilbudgeten nu efter semestern pga. det valet 8). Men 140hk motorn är ju billigare per hk att PPC-chippa till 188hk än vad 170hk:n är så att som sagt hänga upp sig på 140 eller 170 är ju galet om man tycker att 140 är för lite. Handlar snarare om vad man vill ha och inte ha för godis i bilen samt har råd med i längden som avgör vilken effekt man landar på som flera säger. Mitt första val var ju givetvis en S60R eller S60 AWD pga 4wd inte effekt eller att det är värsta modellen men fick nöja mig med "bara" 170 halvpigga hk. som kan få sällskap av 18 pigga till för dryga 5000kr. Jag utgick snarare från att jag inte ville ha första årsmodellen (bye bye -01)pga ev barnsjukdommar och sen hade jag vissa krav på utrustning varav jag fick ändra mig ang. RTI/TV då urvalet då blev för dåligt, sådant kan ju alltid köpas på skrot och monteras in i efterhand.
av daward
Har för mig att jag kollade effekt och vridkurvor för 140 och 170.

Upp till 5500 skiljer det inget i effekt. Maxvridet i 170 är bara 5 Nm högre har jag för mig. Skillnaden i effekt ligger i att datorn stryper 140 hästarm efter 5500. Så upp dit borde man inte ens märka skillnaden...

För att bara ha 140 hästar upplever jag att den har väldigt bra vrid...
Användarvisningsbild
av Rillee
Kurvor som jag hittade på http://www.bsrab.se hemsida, där de trimmar 140 och 170 hästaren till 188 hästar

BildBild
Användarvisningsbild
av CarMan
Rillee skrev:Kurvor som jag hittade på http://www.bsrab.se hemsida, där de trimmar 140 och 170 hästaren till 188 hästar

BildBild
Som ni tydligt ser på kurvoran så har man ett "skönare" vrid på 170 hk
Användarvisningsbild
av zolle
Kan bara säga att min V70 -02 aut 2,4 UTAN turbo är himskans slö...min gamla 855 2,5 aut var klart piggare. Välj en 2,4 MED turbo, skulle jag gjort i alla fall om jag fick göra om mitt val...
av NCR
Jag kom just hem från en husvagnssemester då jag drog en 1,4 ton tung husvagn efter mig genom danmark, tyskland (inkl rügen) och hem igen genom skåne utan några som helst problem. Jag är jättenöjd med min 140hk som jag upplever som både stark och ekonomisk. Vill man ha en sportigare bil väljer man väl inte en sossecontainer alls, hur många hästar den än har, men jag ville ha en slitvarg som man kunde lasta en massa i och som orkade dra.
Användarvisningsbild
av hemglass
NCR skrev:Jag kom just hem från en husvagnssemester då jag drog en 1,4 ton tung husvagn efter mig genom danmark, tyskland (inkl rügen) och hem igen genom skåne utan några som helst problem. Jag är jättenöjd med min 140hk som jag upplever som både stark och ekonomisk. Vill man ha en sportigare bil väljer man väl inte en sossecontainer alls, hur många hästar den än har, men jag ville ha en slitvarg som man kunde lasta en massa i och som orkade dra.
Hur mycket bensin drar den med husvagnen påkopplad..... :?:
av NidoKing
Snackade med en kille från BSR på bilmässan. Han sade att trimmet till 140 hästarn bara gjorde att gasspjället öppnade för fullt. Ganska blygsam ökning på effekten enligt honom. Nu menade han inte "på papperet" utan när han körde och testade.

Däremot gav trimmet till turbomotorerna en mycket stor skillnad.
av NCR
hemglass skrev: Hur mycket bensin drar den med husvagnen påkopplad..... :?:
Svårt att svara på exakt beroende på i vilken terräng man kör i samt hur snabbt det går, men på Autobahn i 90 drog den 10,5 och på skitvägarna i forna östtyskland i 70 runt 10-12,5 beroende på hur mkt trafikljus osv det var.
Användarvisningsbild
av greeeken
enkelt val
Välj INGEN av dessa bilar ta en tubo modell istället

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]