Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mojja skrev:30 mil på mätaren och längtar redan till nästa bilbyte:(
Inga små ord där...

En fråga dock, provkörde du inte XC60 med automat innan du köpte? Eller betedde sig provbilen bättre än den du nu fått?

/ j
jajon skrev:
mojja skrev:30 mil på mätaren och längtar redan till nästa bilbyte:(
Inga små ord där...

En fråga dock, provkörde du inte XC60 med automat innan du köpte? Eller betedde sig provbilen bättre än den du nu fått?

/ j
Jopp provkörde en xc60 d5 awd automat med 185hk och tyckte den betedde sig bättre än min faktist trots att den både saknade sportläget och nya uppdateringen till automat lådan:(
mojja skrev:Alla ni som höjer volvos automatlåda till skyarna vet inte hur en automat ska bete sig. Jag har redan tröttnat på automatlådan i min xc60 och börjar ångra att jag inte valde en manuell istället:(

Vid plattan i mattan växlar den ner så att man ligger på 4000 varv 500 varv från rödmarkering och en till växling mitt i omkörningen.

Motorn rusar och den känns allmänt b. Jämnför man med mb e350 cdi med automat av 2011 års modell så har volvo mycket att hämta hem :evil:

Ta du dig en manuell o summun är mitt tips för automaten är inte värd slantarna sitter och växlar själv nu mera när jag kör om o dyl:(

30 mil på mätaren och längtar redan till nästa bilbyte:(
Samtidigt blir det ju lite missvisande att jämföra en 5-cyl på 163 Hk/420 NM med en bil som har en V6:a på 265 Hk och 620 NM...

Att en XC60 D3 AWD med automat inte är någon racerbil kan ju inte komma som någon chock. Provar du en D5 Polestar (för att åtminstone närma sig 350 CDI..) kan jag tänka mig att den känns betydligt mer harmonisk än en strypt, nedtrimmad D3 i en bil som väger 2 ton.
Linqid skrev:
mojja skrev:Alla ni som höjer volvos automatlåda till skyarna vet inte hur en automat ska bete sig. Jag har redan tröttnat på automatlådan i min xc60 och börjar ångra att jag inte valde en manuell istället:(

Vid plattan i mattan växlar den ner så att man ligger på 4000 varv 500 varv från rödmarkering och en till växling mitt i omkörningen.

Motorn rusar och den känns allmänt b. Jämnför man med mb e350 cdi med automat av 2011 års modell så har volvo mycket att hämta hem :evil:

Ta du dig en manuell o summun är mitt tips för automaten är inte värd slantarna sitter och växlar själv nu mera när jag kör om o dyl:(

Samtidigt blir det ju lite missvisande att jämföra en 5-cyl på 163 Hk/420 NM med en bil som har en V6:a på 265 Hk och 620 NM...

Att en XC60 D3 AWD med automat inte är någon racerbil kan ju inte komma som någon chock. Provar du en D5 Polestar (för att åtminstone närma sig 350 CDI..) kan jag tänka mig att den känns betydligt mer harmonisk än en strypt, nedtrimmad D3 i en bil som väger 2 ton.

Min är ej längre nedstrypt ger numera 245hk/520 nm, Och ja automatlådan suger ändå:( Bilen petar upp till 235 km/h gps mätt på en väldigt lång raktsräcka :-O)

Jag provkörde en V70 T3 och tyckte där att automaten fungerade riktigt bra! Efter det så har jag haft både V70 2.5FT och V50 D2 som lånebil och i dessa är jag precis lika kritisk som dig, den växlar konstant ner en växel för mycket så att den knappt hinner sluta slira på lamellerna innan det är dags för den att lägga i nästa växel. Jag har dock hoppats på att detta berott på att de inte hunnit adaptera sig för min körstil :???:
Jag hoppas för din skull att den blir bättre i takt med att den "lär känna" din körstil. Annars skulle jag också vara missnöjd.
newbie111 skrev:Ok, så du är rekomendationen (även från de som har automat) att gå på manuell låda.
Nej! Då har du inte läst vad folk har skrivit. Vissa verkar tycka att Volvos automatlåda inte är bra. Varken den automatiska eller manuella håller BMW/Mercedes-klass, men de gånger jag varit ute och provkört XC60 har de automatiska lådorna varit att föredra. Som gammal BMW-ägare stör jag mig betydligt mer på hur den manuella lådan känns än hur den automatiska lådan växlar.

Jag ska ärligt säga att jag bara varit ute och testat manuella XC60 vid två tillfällen men då kändes den precis som lådan i min S60 2.4D som jag hade några år och den var inte mycket att jubla över. När jag gick till geartronic på XC90n var det underbart. Och XC60 har ännu bättre automatlåda.

Det främsta argumentet är att automatlåda passar biltypen XC60 bättre. Det är en komfortabel bil, inte en sportig bil. Det är därför majoriteten av alla XC60 som säljs har automatlåda och de har också bättre andrahandsvärde.

Som du märker finns det gott om åsikter åt båda håll. I slutändan måste du göra valet. Det finns folk här som inte skulle kunna leva utan automatlåda och hellre skulle ta det än hjul på bilen. Det finns andra som tycker att volvos automatlådor är så värdelösa att bilen bli okörbar. Och sen hela skalan däremellan. Du kommer inte bli nöjd om majoriteten får bestämma åt dig. Bestäm själv!

/ Jacob
Så sant, men det har ändå vart värdefullt med era åsikter för att kunna göra en bedömning.
Jag kommer att välja en momentum aut, och sedan lägga på lite Lull efterhand för att piffa till den.
Tröskeldekor, tonade rutor etc ...

Jag måste nog säga att jag verkligen älskar automat.... Pyttelite mer än skinn :)
newbie111 skrev:Så sant, men det har ändå vart värdefullt med era åsikter för att kunna göra en bedömning.
Jag kommer att välja en momentum aut, och sedan lägga på lite Lull efterhand för att piffa till den.
Tröskeldekor, tonade rutor etc ...

Jag måste nog säga att jag verkligen älskar automat.... Pyttelite mer än skinn :)
Jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd!

Grattis till beslutet.

/ Jacob
Jag håller med alla automatister att nya låda är bättre än gamla (har haft en xc90 med 5-stegs och en med 6-stegs). Den är också ok i tiden mellan växlarna. Däremot väljer den "fel" växel allt för ofta vilket leder till antingen en rusande motor eller en massa stånkande och vibrationer. Där av mer missljud med automaten (alltså inte i lådan utan från motorn). Jag upplever också ljudisoleringen från motorn som bättre i de manuella.

Håller också med om att den manuella lådan är väl långslagig och lite degig.

Varför jag valde Volvo? Jo det är trots vissa svagheter den för oss just nu bästa kompromissen. Drömbilen (Ferrari FF) har jag inte råd med och de mest förnuftiga (passat eller legacy) tog jag mig råd att gå i från. Q5 och GLK för små, nya X3 omotiverat dyrare och XC/V70 inte billigare (fick inte mega-rabatten på Awd:n). Sedan tillhör jag dem som kan erkänna att min bil har svagheter trots att jag lagt ut för mkt pengar på den.

Lycka till med ditt val newbie, du blir säkert nöjd!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]