Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Missljud" i automaten? Eh, nä.

En sak i diskussionen som jag inte förstår dock är vad det är i Summum som gör bilen "lyxigare" förutom skinnklädseln? Det kan väl knappast vara kromlisterna, elstolen och PDC-fram ni anser har så stor betydelse?
andreas_lofgren skrev:"Missljud" i automaten? Eh, nä.

En sak i diskussionen som jag inte förstår dock är vad det är i Summum som gör bilen "lyxigare" förutom skinnklädseln? Det kan väl knappast vara kromlisterna, elstolen och PDC-fram ni anser har så stor betydelse?
Det är konstigt, men de gräsligt fula svarta taklisterna, avsaknande av kromlister under fönsterpartierna och de löjliga Segin 17" fälgarna gör att bilen blir mindre lyxig även inuti. Man mår helt enkelt lite sämre....
Momentum har kromlist under fönstren enligt hemsidan i alla fall.

Taklister kan man väl byta själv för nån tusing?

Då är det bara fälgarna kvar som skiljer utvändigt egentligen.

De kanske inte är så jäkla roliga men i ärlighetens namn är ju inte summumfälgarna något under av coolhet heller.
Momentum, aut och bytta lister är nog egentligen det bästa köpet.

Hade man åkt massor med landsväg spelar det ju ingen större roll men trådskaparen skulle ju köra mycket i stan. Lär kännas förjävligt att hålla på och växla en massa då, och halvskinnet i xc60 är väl samma som i sv60? Jag tycker man sitter rätt bra i den klädseln. Tillräckligt bra för att njuta av automaten i alla fall ;)
Biltoken skrev:

Det är konstigt, men de gräsligt fula svarta taklisterna, avsaknande av kromlister under fönsterpartierna och de löjliga Segin 17" fälgarna gör att bilen blir mindre lyxig även inuti. Man mår helt enkelt lite sämre....
Jag misstänker, och hoppas för din skull, att du är ironisk. Annars måste du haft lite otur när du uttryckte dig. Allt du nämner går ju att välja till själv även till Momentum. Jag har kromlisterna som anledning att INTE köpa Summum. Krom hör hemma på jänkare och gör att bilen bara ser stor och blaffig ut.
Jag tror inte att han är ironisk. Jag m.fl. tycker att en tunn kromlist lyfter fönstrena grymt mycket. Ser bara tattigt och sniket ut med svart matt plast runt alla rutor.
Jänkarkrom känns som en helt annan grej, det är stora kromade detaljer som ska dra bort blicken från vilken skitbil det är.
Nä, jag var inte ironisk.

Men det är klart att alla tycker olika.

Men att välja Momentum och lägga till skinnklädsel och andra fälgar, som i alla fall jag tycker är nödvändigt, är ju ingen lösning då det endast skiljer 15k mellan paketen.

Då förlorar man ju också avbändbar backspegel och möjligheten att fälla in backspeglarna när man parkerar trångt......

Personligen har jag en riktig nördåsikt att de feta aluminium-look (?) ringarna runt instrumenten gör det värt att betala för Summum.
Vi har en 2011 XC60 D5 automat och jag tycker inte på något sätt att lådan är leading practice även om den är helt ok och mycket bättre än tidigare årsmodeller. Har i närtid kört drivlinekombos i denna prisklass från VW, PSA och fintyskarna som känns klart trevligare. Dock bör man ju komma ihåg att Volvos manuella låda till femmorna inte är någon höjdare, långa slag, degig och allmänt oprecis.

I den här biltypen passar automat helt klart bäst och att köra manuell diesel i stadstrafik är verkligen ingen höjdare så jag hade valt automaten om man åker mycket i stan. Hade det varit övervägande lands- och motorvägskörning (som jag kör) skulle jag tagit manuell Summum om jag varit tvungen att välja.

Mvh
Arese
Alla ni som höjer volvos automatlåda till skyarna vet inte hur en automat ska bete sig. Jag har redan tröttnat på automatlådan i min xc60 och börjar ångra att jag inte valde en manuell istället:(

Vid plattan i mattan växlar den ner så att man ligger på 4000 varv 500 varv från rödmarkering och en till växling mitt i omkörningen.

Motorn rusar och den känns allmänt b. Jämnför man med mb e350 cdi med automat av 2011 års modell så har volvo mycket att hämta hem :evil:

Ta du dig en manuell o summun är mitt tips för automaten är inte värd slantarna sitter och växlar själv nu mera när jag kör om o dyl:(

30 mil på mätaren och längtar redan till nästa bilbyte:(
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Så lambdasonden kan inte skicka fel informat[…]

Om man behöver byta hjullager vid samma hjul […]

Vad är det för moment på muttrarna[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]