Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raggero
Har samma tråkiga problem med min V70II att bakrutetorkaren hänger ner och torkar på lacken. Tänkte justera torkararemn läge men stöttet på lite problem
Problemt jag har är dock att jag inte kan få loss själva armen från motoraxeln.
Har lossat täckbrickan och muttern men armen tycks sitta stenhårt på motoraxeln. Känns som risk att förstöra moton eller buckla plåten på bakluckan.

Finns det någon mer låsning än muttern? Någon som har ett bra knep att få bort torkararmen? Brukar de sitta stenhårt, vågar inte knacka hårdare

Ihop om bra tips
av olofström
Trolig orsak till glappet i torkar armen är att den är gjord av plast , och tvättar man i automattvätt får torkararmen mycket stryk av tvättborstarna som drar i armen.
av Soulman
Är det på V70s bakrutetrokare som på de flesta andras framrutetorkare är det en mutter som låser och armen sitter på en något konisk räfflad axel. Mycket smörj och vickande, alternativt en avdragare.
av Raggero
Problemet fixat med hjälp av en liten avdragre som gjorde att torkararmen kunde lossas.
Dock tycker jag glappet i armen är stort kanske läge att inhandla en ny arm på sikt.
Användarvisningsbild
av 164E
Har nu fått min torkarmotor bak bytt. Bladet började hänga mer och mer (ner i skarven mellan ruta och lucka) och jag påtalade detta innan nybilsgarantin gick ut. För dryga 1 1/2 år sedan byttes axeln och det fungerade ganska hyggligt, men tendenserna till att parkeringsläget kröp ner mer och mer ökade.
Användarvisningsbild
av apersson850
Är detta månne anledningen till att torkaren nu sveper 165°, inte 180° som det är på min fars lite äldre V70?

Angående regnsensorn och automatiken, så går bakrutetorkaren på min bil inte bara för att regnsensorn är aktiverad. Sensorn måste också starta främre torkarna just när backen ligger i för att det ska hända något.
av vandenhoogen
Raggero skrev:Känns som risk att förstöra moton eller buckla plåten på bakluckan.
Buckla plåten lär du inte göra eftersom luckan likt V70N är gjort av plast...:D, tips är att vinkla ur torkarmen och lea lite fram o tillbaks (med risk för större glapp:)) så brukar det släppa iaf på de torkarmar jag bytt.

Ja ibland undrar man, hur svårt kan det vara. Har också noterat att mängder av V70 skulle uppskatta det till långt fler än 10% kör runt med torkarmen ner över lacken. Borde verkligen vara en servicefix. Min har än inga tendenser till att vara ur läge men en vinter med snö o is kanske ändrar på den saken...
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter fem år och 19000 mil hängde min torkare ner på den lackade plasten precis som de flesta andra. Jag flyttade upp den ett hack i splinsen. Nu ser den helt vettig ut igen. Svårare var det inte. Den motsatte sig förstås losstagning från axeln, men en kartongskiva följt av en lagom tjock träplatta på luckan, ett litet bräckjärn som sköt på underifrån och lite lirkande, så hoppade den av.
av Nicke83
Plockade bort min bakrute torkare. Passade även på att plocka bort emblemen & bakrute värmningen som automatiskt går igång när man vill ha på spegelvärmen. Bästa jag gjort :lol:

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]