Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej igen.
Som i tidigare tråd jag har skrivit ingen kunde ge mig en riktigt svar på vad kan det vara för fel på motor som tickar när man kallstartar den. Sen efter en minut så slutar det ticka. Den är en Volvo S40 2.0T '03 11000mil. Har lagt en video så att ni kan höra och kanske någon som kan hjälpa mig med detta problem. Det som hörs när motor startar precis det är min fru som håller förlänge start motor igång heh :) ... sen börjar det ticka. Klippet är lite konstigt men det hörs bra från början när den tickar. Jag lockaliserar ljudet nånstans mellan luftfitret och kamaxlarna sen gasar jag lite och då hörs också tickande som förljer varvet men sen slutar det ticka till slut.
Tackar för alla svar.

Senast redigerad av 2 gaggi77, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Från början så hör ni hur min fru håller startmotor igång trots att motor startat, sen hör ni tickande som jag är orolig för. Det var inte så innan!!!
av Kojje
Tycker det låter som bultarna till grenröret behöver dras åt,lite svårt att avgöra på en video dock.
Men symtomen blir kall motor kall metall lite läcka när det blir varmt "sväller" metallen och tätar testa med att dra åt bultarna i värsta fall kan du få byta packning.
Användarvisningsbild
av Fellow
Ja jag har inte fått tid ännu men hör av mig. Ska filma mitt ljud och maila till Helmia där jag köpte bilen eftersom jag har MRF-garanti sen 6 månaders ursprungligt fel som gäller vid bilköp.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Du kan lägga din film här också så att vi ser skilnaden.
Märkte på sistånde att motor efter en acceleration DÖR bara när man frikopplar och sen startar den igen som vanligt.
Mvh
Användarvisningsbild
av Fellow
gaggi77 skrev:Du kan lägga din film här också så att vi ser skilnaden.
Märkte på sistånde att motor efter en acceleration DÖR bara när man frikopplar och sen startar den igen som vanligt.
Mvh
Har du dumpventil monterad?
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]