Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
stooges skrev:Nä, struntar nog i att starta en trådomröstning. Ska nog be någon på KTH göra en doktorsavhandling i ämnet istället. :D

Eller du vet nog bäst så kanskejag låter det vara trots allt.
Tycker nog att vi skall behandla varandra bättre här på forumet.
Om denna attityden tar fart så är detta forum snart ett minne blott.
Freddie som gärna vill ha ett öppet o glatt gäng Volvomänniskor som hjälper varandra i vardagen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:I 98% av fallen när en tempgivare är trasig visar mätaren min eller max och detta beror på att det antingen (och för det mesta) blir avbrott inne i givaren eller kortslutning. Visst kan annat hända med givaren också, tex. att något läcker in i den och pga. ändrat motstånd av vätskan som läckt in den visar fel men det är inte så ofta. Annat som kan hända är fel på kablaget, ärgade kontakter, avskavda ledningar, jordfel osv.
Men det som är enklast att göra om man inte kan/har ett universalinstrument är att 1. koppla loss trådarna från givaren, då ska mätaren i bilen antingen stå på max eller min, eller 2. bygla kontakterna på givaren, då ska mätaren göra tvärtom mot när man lossade trådarna.
Alltså, och som vanligast, lossa trådarna på givaren= mätaren åker ned på min, bygla trådarna på givaren och mätaren ska visa max.
Det kluriga i det hela är att de bilar jag skruvat i har bara haft en tråd från givaren....lossa då den och mätaren ska visa min.
För att bygla den måste man då ta en kabelstump och hålla ena änden mot motorblocket och den andra änden mot tråden som satt på givaren, mätarn ska då visa max. Gör den inte enl. ovan är felet någon annanstans.

Nu har inte TS en volvo 240...
Avbott på kabel till tempgivare ger felkod, samma gäller om du jordar eller kortsluter till +
ECM övervakar desutom att tempraturen ökar i rimligtakt från start, o jämför då data den från in från ute tempgivaren. så du kan även få felkod på läckande termostat!
av Kena
Hmm, utveckling går visst framåt :) Ja då får trådskaparen koppla upp sej då
av mollan
Hej !

Jag småkapar denna tråden lite då ämnet ändå är uppe på tapeten, hoppas ingen misstycker.

Jag har en V70 2.5 T -04 Automat och har i vintras lämnat in bilen för byte av termostat då den misstänktes för att vara felaktig, bilen blev nästan aldrig varm.

Nu efter ett antal månader med den nya termostaten så upplever jag den fortfarande knas, det tar fortfarande väldigt lång tid ( upplever jag iallafall ) för motortempen att komma upp i normaltemp.
Om det är som nu ca 12-15 varm på morgonen och jag åker till jobbet så får jag nog köra minst 5km innan den kommer upp i normaltemp och så var det iallafall inte före vintern.
Är detta en normal tidsåtgång för att få motorn i normal arbetstemp ?

Jag har även noterat en högre bränsleförbrukning nu jämför med samma period innan vintern, i skrivandets stund så ligger jag på ca 1,3 l/mil ( förvisso nästan bara stadstrafik och kortkörningar ) men den låg nästan aldrig över 1,1 L/mil innan jag upplevde att problemet började ( samma körförhållande ) och då blev även motorn varm väldigt snabbt.

Vad tror ni, är jag bara nojjig eller kan det vara nåt annat fel ( om det nu är fel ) ??

Tacksam för tips

//Mollan

Vad tror ni
av Johnnie
mollan skrev:Hej !

Jag småkapar denna tråden lite då ämnet ändå är uppe på tapeten, hoppas ingen misstycker.

Jag har en V70 2.5 T -04 Automat och har i vintras lämnat in bilen för byte av termostat då den misstänktes för att vara felaktig, bilen blev nästan aldrig varm.

Nu efter ett antal månader med den nya termostaten så upplever jag den fortfarande knas, det tar fortfarande väldigt lång tid ( upplever jag iallafall ) för motortempen att komma upp i normaltemp.
Om det är som nu ca 12-15 varm på morgonen och jag åker till jobbet så får jag nog köra minst 5km innan den kommer upp i normaltemp och så var det iallafall inte före vintern.
Är detta en normal tidsåtgång för att få motorn i normal arbetstemp ?

Jag har även noterat en högre bränsleförbrukning nu jämför med samma period innan vintern, i skrivandets stund så ligger jag på ca 1,3 l/mil ( förvisso nästan bara stadstrafik och kortkörningar ) men den låg nästan aldrig över 1,1 L/mil innan jag upplevde att problemet började ( samma körförhållande ) och då blev även motorn varm väldigt snabbt.

Vad tror ni, är jag bara nojjig eller kan det vara nåt annat fel ( om det nu är fel ) ??

Tacksam för tips

//Mollan

Vad tror ni

Jag har en S80 2,4T -01 som gått 24 000 mil.
Jag bytte termostat på den förra året för att mätaren bara gick upp till hälften hälften.
Efter det så går mätaren upp till mitten som den ska, allt annat funkar bra, den går perfekt och drar 0,8, både enligt datorn och egna mätningar.
Jag kollade en gång när det var -9 grader och jag inte använt motorvärmare, då jag körde iväg och körde 70 hela tiden på 5:ans växel och hade ställt innetempen på 20 grader tog det 1,4 mil innan mätaren visade fullvärme, alltså rakt upp.
Nu när det är + 10-15 grader ute tar det 7-8 km att få upp full värme.
Är det normal eller kan det vara fel på den nya temostaten? (Volvo original) :???:

740 bilarna som jag har får full värme efter 2 km på sommarn och 4 km på vintern ungefär.
av rd350
Det kan mycket väl vara fel på en ny termostat, s80n ska bli varm betydligt fortare än en 740 med 230 motor. Hållhanden på övre kylarslangen, den ska vara kall ända till termostaten öppnar, ska inte till så mycket "smygläcka" innan den blir seg att få upp i temperatur.
Användarvisningsbild
av CarMan
Att hålla handen på slangen vid första start, är ett bra sätt att känna om temostaten läcker.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]