Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beson
Hej! Har nyligen väckt en 245:a från ett dödsbo till liv efter några års dvala...har fått ordning på förgasare och bromsar men bilen lider av ett kraftigt tjutande som låter som att det kommer från växellådan. Det låter ungefär som att åka tgb 21 eller valp! Dessutom känns det i växelspaken när det låter, ljudet fortplantar sig lixom. Det låter på alla växlar och i friläge (även med koppling nedtryckt). Om man åker upp i landsvägsfart och lägger i friläge så ökar ljudet markant i intensitet och tycker nästan att bilen bromsas upp lite då oxå. Den har OD-lådan, känns distinkt i lägena och OD hoppar snällt i. Det klonkar skapligt från bakaxeln när man åker i väg oxå. Är det växellådan som havererat eller bakaxeln? Eller kanske både och?
av Volvosson
Hur långt har bilen gått?

Allmänt kan man säga, det är inte ovanligt att bakaxlarna på 140,164 och 240
har någon typ av defekt. Och på vissa bilar kan man märka av detta redan efter
10-15000 mil, vilket är riktigt illa. Det är särskilt två saker som man märker av.

1) Glapp i kraftöverföringen (slutväxeln). Klonkljud vid pådrag/avsläpp.
Tråkig att köra, men I övrigt kan bilen gå tyst utan oljud från bakaxeln.

2) Sjungande läte från bakaxeln. Kommer från lager eller drevsats i slutväxeln.

3) I värsta fall har du båda dessa fel samtidigt. Inte alls kul.
av Beson
Volvosson skrev:Hur långt har bilen gått?

Allmänt kan man säga, det är inte ovanligt att bakaxlarna på 140,164 och 240
har någon typ av defekt. Och på vissa bilar kan man märka av detta redan efter
10-15000 mil, vilket är riktigt illa. Det är särskilt två saker som man märker av.

1) Glapp i kraftöverföringen (slutväxeln). Klonkljud vid pådrag/avsläpp.
Tråkig att köra, men I övrigt kan bilen gå tyst utan oljud från bakaxeln.

2) Sjungande läte från bakaxeln. Kommer från lager eller drevsats i slutväxeln.

3) I värsta fall har du båda dessa fel samtidigt. Inte alls kul.
Tack för svar! Den har gått 44000 mil. Jo klonkande 240-bilar har jag haft förr och det kan jag stå ut med. Tjutandet är värre, det är alltså inte ett sjungande ljud för det har jag oxå haft på någon bil tidigare. Det här tjuter eller skriker mera och det känns som att bilen inte rullar så lätt som den borde, tex som jag försökte beskriva tidigare, om man åker i 100 knyck och lägger ur växeln så brukar man ju inte tappa märkbart med fart om det är plan väg, men det känns som att denna 245 "stoppas upp" samtidigt som det blir ett jäkla tjutande från transmissionen med spaken i friläge.
av Beson
NisseHult skrev:
Beson skrev:...Det här tjuter eller skriker mera och det känns som att bilen inte rullar så lätt som den borde...
Påminner om anliggande bromsar...
Lyft upp bilen och snurra på hjulen.
Jo, men tjutandet är för regelbundet och jämnt för att komma från bromsarna
Användarvisningsbild
av NisseHult
Men det ljudet är väl ganska jämnt...?
Nåja, spela in ljudet så blir det lättare för oss att avgöra vad det är.
Ska du hålla micken utanför bilen så stoppa in den i en socka som dom gör på radio/tv.
Det tar väck vind-buller.
av rd350
Vanligaste felet med din beskrivning är ett dåligt stödlager till kardanen= billigt och enkelt att byta. Vad som också är ganska vanligt är ett nergånget lager i lådan oftast det på ingående axel. Hissa upp bilen med hjulen hängande fritt, starta och låt den gå på olika växlar och plocka fram ljudet. Sen lokaliserar du det med hjälp av en skruvmejsel som stetoskop, tänk på att ljudet kan "vandra" från tex lådan ut i kardanen. Undvik att välta bilen över dig om du ligger under den!
av Beson
rd350 skrev:Vanligaste felet med din beskrivning är ett dåligt stödlager till kardanen= billigt och enkelt att byta. Vad som också är ganska vanligt är ett nergånget lager i lådan oftast det på ingående axel. Hissa upp bilen med hjulen hängande fritt, starta och låt den gå på olika växlar och plocka fram ljudet. Sen lokaliserar du det med hjälp av en skruvmejsel som stetoskop, tänk på att ljudet kan "vandra" från tex lådan ut i kardanen. Undvik att välta bilen över dig om du ligger under den!
Ok, tackar! Har funderat på stödlagret men trodde att det mer brukade dunka då. Hade det felet på en bil för länge sen, men då var iofs hela lagret borta... 8) Hur kollar jag om stödlagret bara är dåligt?
Användarvisningsbild
av erikn
Eftersom det låter med koppling nedtryckt kan det ju vara innan växellåda, växellådan borde ju vara stilla i det fallet. Om den ändå skulle snurra så kan du ju få stopp på den helt om du har en växel i och står stilla med koppling nedtryckt, låter det då så är det innan växellådan.
av Beson
erikn skrev:Eftersom det låter med koppling nedtryckt kan det ju vara innan växellåda, växellådan borde ju vara stilla i det fallet. Om den ändå skulle snurra så kan du ju få stopp på den helt om du har en växel i och står stilla med koppling nedtryckt, låter det då så är det innan växellådan.
Nej det låter inget när jag står stilla med växel i, och trampar jag ner kopplingen medan jag åker så förändras ljudet inget alls.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]