Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Hej

Ibland så har jag konstiga ryck i mätarnålarna på varv och hastighetsmätare.

Detta sker enbart när bilen är avstängd med med nyckeln i tädningslåset, läge 0.

Jag hade precis stängt av bilen och allt var normalt. När jag öppnade dörren (bara lite) så den hamnade i ett så kallat mellanläge mellan stängt och det första "fasta" läget. Då tittade jag på mätarna och båda nålarna (hastighet och varv) låg och ryckte, men bara för en kost stund. Hastighesmetaren hoppade mellan noll och fem km/h och varvmätaren hoppade lika mycket. Detta har hänt en gång.

En annan sak som händer ibland när jag startar bilen är att allt går igång som det ska men varvmätaren blir kvar på "noll" någon sekund innan den hoppar till och "intar" sin rätta position på mätartavlan.
Detta har hänt ett antal gånger. Men inte alltid när man startar

Jag har inte märkt några överiga fel på bilen, allt annat spinner som det ska. Även när mätarna beter sej konstigt. Men mätarna har aldrig betet sej konstigt under körning. Enbart när man startar bilen, eller när man precis har stängt av den.

Bilen är en V70N MY05.

Är det något man behöver bry sej om eller finns det andra som har samma symtom?
Det finns ju garanti kvar så det skulle vara bra att vet vad man ska göra innan den går ut och det kan bli dyrt.
Användarvisningsbild
av Mats
Min beter sig exakt likadant ibland när jag ska återstarta bilen.
Har inte lagt ner någon tid på att ta reda på vad det är för "fel"...
Vore kul att veta...säkert något med datorn :)
av Jan-A
Samma på min V70N -06...

1. Låter bilen stå några minuter
2. Öppnar bagageluckan
3. Öppnar förardörren...

...och se, hastighetsmätaren och varvräknaren rycker till några gånger...

Medge att det känns lite skumt....
av TobbeÖ
Har sett samma på min V70 2,5T aut 2005.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Är det inte bara som dom vill säga "Jag är beredd, husse!"?
av masol
Hmm...samma på min kärra :?:. Tror säkert att det är nå´n självkalibrering eller nå´t.
av NCR
Samma på min, säkert en kalibrering som sagt.
av klykan
Har sett samma sak på min nyinköpta S60. Vore verkligen intressant att veta vad det är för något!?

Ingen som vet?
av swemil
Samme på min bil også.. men her er det når en låser opp. Var innom Bilia her i Oslo, men de ville ha 825:- for å feilsøke. :evil:
Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]