Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tröskeldekoren får du ju köpa till summum med. Det som skiljer utvändigt är 18"hjul och silver takrailsen på summum...

Mvh
Per
Jo det vet jag, men frågan va om man kan lämna in bilen i efterhand hos tex Volvo och få tröskeldekor monterat.
Går det?

Att man givetvis får betala några tusenlappar, men att det går?

ELLER

Görs denna montering vid bilbygget, och går inte lägga till sen?
Vi är inne på vår andra xc60 med manuell låda. Den första var en momentum och den här är en summum. Skillnaden i hur bilarna upplevs är mycket större än förväntat, summum gör verkningen skillnad!

Jag tycker volvos automat är helt värdelös. Bilen blir oharmonisk som bara den. Den låter också mer eftersom den oftast ligger på fel växel. Med manuell kan man köra bilen tystare, mjukare och snålare utan ryck, tokvarvningar eller vibrationer.

Visst är Sensus snyggt och fräsigt men den ger ganska mycket reflektioner i vindrutan vid mörkerkörning. Den är också lite fipplig att använda ibland, speciellt sätesvärmen och telefondelen. Tycker också den saknar en hel del funktioner och finesser vilket irriterar lite.

Tycker det är solklart vilken bil du ska välja.

Den manuellas enda svaghet är att kopplingen tar mycket stryk när man trixar med tungt släp. Då är automaten smidigare, så länge den håller.
bjornw skrev:Vi är inne på vår andra xc60 med manuell låda. Den första var en momentum och den här är en summum. Skillnaden i hur bilarna upplevs är mycket större än förväntat, summum gör verkningen skillnad!

Jag tycker volvos automat är helt värdelös. Bilen blir oharmonisk som bara den. Den låter också mer eftersom den oftast ligger på fel växel. Med manuell kan man köra bilen tystare, mjukare och snålare utan ryck, tokvarvningar eller vibrationer.

Visst är Sensus snyggt och fräsigt men den ger ganska mycket reflektioner i vindrutan vid mörkerkörning. Den är också lite fipplig att använda ibland, speciellt sätesvärmen och telefondelen. Tycker också den saknar en hel del funktioner och finesser vilket irriterar lite.

Tycker det är solklart vilken bil du ska välja.

Den manuellas enda svaghet är att kopplingen tar mycket stryk när man trixar med tungt släp. Då är automaten smidigare, så länge den håller.
Tack för feedback. Håller med fullt ut om att summum gör xc60 till den bil det är, i momentum utförande blir bilen som en helt vanlig bil.
Dock så känns det som du inte gillar automatlåda alls:), och då är det ett busenkelt val.
Mig spelar det ingen roll om de slirar lite tex, jag tycker bara det är skönt att slippa att trycka ner kopplingen var femte sekund - just därför blir det svårt för mig.
Jag tycker du ska lyssna på Björn och ta Summum-paketet eftersom det, som du säger, gör bilen. Automat är skönt (speciellt om du har kö-assistans också, vilket du dock inte har...), men absolut inte nödvändigt i mina ögon.

Är ni flera som ska köra bilen är elstolen ett måste och läderstolarna både ser och känns mycket mer lyx jämfört med tyg. Så för mig är valet lätt, och det borde väga över åt något håll för dig med :wink:
newbie111 skrev:Dock så känns det som du inte gillar automatlåda alls:), och då är det ett busenkelt val.
Mig spelar det ingen roll om de slirar lite tex, jag tycker bara det är skönt att slippa att trycka ner kopplingen var femte sekund - just därför blir det svårt för mig.
Men du tycker det är ok med onödiga missljud, ryckig gång och högre förbrukning?

Jag gillar visst automater, bara inte Volvos. Den passar som sagt i terrängbilar men inte alls i xc60. En bra dubbelkopplingslåda kan vara riktigt trevlig men det är inte givet att den funkar bra, det beror på kombinationen med motor och bil. Prova en polo så märker du, samma låda i golfen går mkt bättre.

Men visst, jag har inget emot att trampa med vänster foten ibland så det är inte en faktor för mig.
Jag tycker du ska lyssna på Björn och ta Summum-paketet eftersom det, som du säger, gör bilen.
Ett klockrent tips! :D
bjornw skrev:Men du tycker det är ok med onödiga missljud, ryckig gång och högre förbrukning?
Vad är det för missljud du snackar om? Har provkört flera XC60 utan att höra nån skillnad mellan man/aut. Och jag är mycket ljudkänslig.

Även om det är automatisk växellåda så krävs det en viss timing och samspel mellan föraren och bilen. Det tar maximalt 10 sekunder för en normalskicklig bilförare att känna av.

newbie: Skinn är lyxigare men automaten är komfortablare. Vad är viktigast för dig? Jag tror att du gör valet onödigt svårt.

/ j
bjornw skrev:
newbie111 skrev:Dock så känns det som du inte gillar automatlåda alls:), och då är det ett busenkelt val.
Men du tycker det är ok med onödiga missljud, ryckig gång och högre förbrukning?

Jag gillar visst automater, bara inte Volvos. Den passar som sagt i terrängbilar men inte alls i xc60. En bra dubbelkopplingslåda kan vara riktigt trevlig men det är inte givet att den funkar bra, det beror på kombinationen med motor och bil. Prova en polo så märker du, samma låda i golfen går mkt bättre.

Men visst, jag har inget emot att trampa med vänster foten ibland så det är inte en faktor för mig.
Funderar lite på varför du köpte en Volvo igen, då du verkar klaga på det mesta ju......? ?:-/

Håller inte med dig om att det är missljud när man kör.
Tycker personligen att den går mycket mjukare och lenare med automaten än med manuell låda.
Gällande förbrukningen så är den nog inte en avgörande faktor för den stora massan när man väl står där inför valet mellan aut och manuell
detta med tanke på bl.a biltypen och AWD.
Tror isf mer på att inköpspriset blir högre och att man då kanske söker saker som man kan dra in och spara pengar på...
Var själv emot Volvos automater tidigare, men det var innan jag fick prova den som sitter i de nya bilarna med sportläge, samt att det i liknande bilar
såsom XC60 skall vara med automat! :-)-)

Men detta är ju bara mina tankar och kan således vara helt fel i dina och andras ögon..... :D
Att påstå att automatlådorna inte fungerar är löjligt, de nya lådorna med senaste programvarorna är helt ok, fullt jämförbara med de bästa i klassen, växlar mycket mjukt och snabbt till rätt växel, skall man ha en diesel så är automatlådan det bästa alternativet, visserligen är förbrukningen lite högre.
Men är man känslig för förbrukning är XC60 helt fel bil, då skall man nog fundera på ett annat alterernativ till färdmedel som passar en tunn plånbok.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]