Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guyek
Vet någon något om drivknuten höger sida ,yttre, är större i ytterdiameter och längre på turbovagnarna ände utan?
Användarvisningsbild
av vetten
Nja!!
Nej det är väl oftast samma låda på dom flesta, men det blev ett litet byte till det bättre runt -92-93 med växellådorna, den som kom då heter om jag minns rätt M59 och är i princip samma låda som satt i S/V40 utan turbo.
Många andra lådor får ofta problem med den bakre lagringen i lådan, men Renault Lådan hade och har problem att hålla för mer än 175 hp men eftersom dom (Volvo) kunde få "våran" låda utbytt till 850-lådan till dom (S40/V40) som hade ett T efter sej så borde det inte vara omöjligt och få dessa att passande på våra bilar :-)-) Nej jag vet ingen som testat ännu ?:-/ men 850-lådan är både starkare och har bättre växellägen (tätare och säkrare lägen) och håller för betydligt mera ponnys under huven :twisted:

Vet inte något om drivknuten höger sida, yttre, är större i ytterdiameter och längre på turbovagnarna ände utan?

Nej det är väl original knutar som gäller för du har väl bara det att välja på när du ska köpa nya, annars får du mäta och om du har något annat, klart att det kan finnas Reanult-delat som passar och då om du lyckas hitta så vill vi ALLA andra veta om dom passar och om dom är billigare än Volvo original

Nja!!! Du fick väl inte riktigt det svar du väntade dej direkt, men lite mer "vetande" fick du ändå.

Svar och lösning får du oftast här :mrgreen: MEN inte alltid :-)-)
av guyek
Tack för upplysningarna "vetten"! Jag skall försöka förklara närmare.Jag skulle byta damask i samband med broms renovering (har bytt bromssköldar och renoverat ok) vänster sida gick utan problem, men höger var värre, dels satt drivknuten ovanligt hårt fast på drivaxeln, sedan visade det sig att damasken jag köpt från soft-bildelar var för liten i knut ändan,ca. 1cm. för liten i diam.Enligt soft skulle damasken passa alla ytter knutar! Jag hade dock en annan axel med ytterknut liggandes(vet ej vilken vagn denna kommer ifrån) och till denna knut passade damasken! Denna knut,var dock ca. 1 cm kortare i längd och mindre i diam 8-9 mm.den axeln kommer troligen från en 480es,
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]