Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Kan du utveckla? (När jag för spaken mellan de lägen har jag foten på bromsen). Hörs det ngt också?
/Håkan
av lobbysleeper
Läste ditt inlägg om detta tidigare, och idag när jag kröp iväg från en parkering så kände jag nåt mekaniskt i pedalen. Kom o tänka på detta då och försökte återskapa det direkt men gick inte, oavsett stillastående, med/utan p-broms, etc. Så kanske bara sker när bilen stått ett tag.

Hur som helst, inte säkert det är samma grej, men inte helt olikt i alla fall.
Jag ska försöka utveckla:
Varje gång, jag menar varje gång, som jag gått från P till D eller R, så känner jag två lätta plonjk i gaspedalen, när jag lägger foten på den och ger gas. Jag kan numera också mycket svagt höra dem, även om jag släpper bromsen och låter bilen rulla iväg på tomgång.
Det låter lite som om något litet och mekaniskt "släpper" något.
Jag tror inte att det är något allvarligt, men det vore intressant om fler upplevt det. Och jag är nyfiken på vad det kan vara...
Jag har aldrig försökt att återskapa det, genom att stanna lägga i P och försöka igen, men borde kanske testa det.
hakank skrev:
betterlead skrev:
Snacksalig skrev:Vid kökörning så lägger jag över i manuellt läge och lägger i tvåan. Betydligt trevligare än att känna den ryckiga 1:an-uppväxlingen. Lådan är ju adaptiv till körsätt, så kanske att den anpassar sig (hoppas).
Precis som jag. Även i stadskörning, runt hörnen ser jag till att lådan inte får en chans att gå ned i ettan.
För övrigt, en mycket märklig programmering av en automatlåda när det jobbas så hårt på energibesparing i övrigt. Ettan behövs egentligen bara från helt stillastående. (Om ens då)
Har jag också börjat göra. Tyvärrförsvinner ju poängen med automatlåda en aning. Själv kör jag mycket i sthlmsområdet och det blir mycket kököarande..

Man kan ju hoppas att det kommer nån uppgraderad mjukvara som tar hand om problemet..

/Håkan
Hmmm - Hur får ni lådan att låta bli att växla ner i manuellt läge?
Om den växlar ner i automatläge borde den även växla ner i manuellt läge
Växellådan växlar ju ner även i manuellt läge om så behövs, så jag fattar inte varför den skulle låta bli att växla ner för att den är i manuellt läge...........
Användarvisningsbild
av hakank
Har för mig att den växlar ner till ettan om man stannar då man flyttat över spaken till manuell utan att peta i nån annan växel. Om man växlar till annan växel så stannar den kvar där. Man kan lägga i trean tex, och den stannar kvar i trean utan att växla ner trots att man stannar,
Användarvisningsbild
av Its1more
Känner igen beteendet också, så det finns någon form av "logik" ändå...

Jag brukar lägga mig på tvåan och den växlar inte ner om jag stannar till i kön.

/Fredrik
Man kan starta bilen på 2:an eller 3:an (rekommederas för snökörning, i instr.boken). Därför växlar den inte ned från dessa växlar.
av lirsa
Bilen kommer åka in för kontroll av automataren. Dels för det mycket märkliga transmissionsljudet mellan ettan och tvån och dessutom för den ngt osmidiga växlingen från ettan till tvåan. Hoppas på att det finnsny mjukvara som rättar till det.

Vidare skall knarr från bakluckan fixas, balansering av alla fyra hjulen och röklukt saneras. Leveranklar höhöhö...

Nja, säljaren har varit toppen på bilfirman, men tveksamt om det någonsin blir fler bilköp där. Dessutom finns inte den överenskomna servicen inlagd i Volvosystemet, så jag kan inte till 100% veta om det överenskomna servicen verkligen är gjord. Den skall internfaktureras först enlig säljaren. Servicelampan tändes dagen efter bilköpet ;).

Nåväl, detta går ju givetvis på selected-garantin resp på nybilsgarantin, men nog borde firman ha varit lite mer ambitiös när man ändå skulle ha åtta arbetsdagar på sig för att göra bilen leveransklar.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]