Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Jag satt på väg till jobbet idag och hade precis lämnat grabben på dagis och som vanligt fick man äntligen byta från barnskivan med oändligt många uttjatade sånger på MP3, vilket jag tyckte var en bra idé vid tillfället då jag brände skivan - nu tar ju eländet aldrig slut, och tvekade mellan AM och FM i farten.

Då skänkte jag mig själv en tanke - vem f-n använder AM under detta årtusende i bilen?
Varför har de pregat in den fuktionen i våra bilar?
Användarvisningsbild
av Bosse78
ca 30% av världens alla radiostationer kör fortfarande på AM-bandet, och Volvo säljs ju inte bara i Sverige där AM-bandet är tämligen utdött.
av Rådlös
Vem som använder och lyssnar på det vet jag inte riktigt, men radivågorna har lite olika egenskaper. Skall du skicka en signal på långa avstånd, blir det inte så lyckat med FM. Den vågen går rakt ut, vinkelrätt från sändarmasten och fortsätter så ut i rymden, om man vill det. AM-vågor följer jordytans rundning och går runt jorden om man har tillräcklig effekt.
Man skulle ju kunna tänka sig att det är användbart för t.ex. internationell sjöfart. Så någon sorts nytta är det nog eftersom dom finns.
FM-sändningar kom igång i slutet på 50-talet. Det hette även UltraKortVåg på den tiden, UKV. Då var det en markant ljudskillnad mot det gamla AM. Egentligen var AM uppdelat på tre områden, långvåg, mellanvåg och kortvåg. HiFi, high fidelity som också började komma på bred front vid den här tiden, var otänkbart utan FM. Liksom även stereosändningar.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Soulman
Och idag finns digital DRM-teknik som ger närapå samma ljudkvalité som FM och det experimenteras friskt med detta ute i Europa och USA. AM är som sagts verkligen att föredra om man vill täcka ett större område, ett helt land, kontinent eller så. Sverige har väl upphört med sina AM sändningar för utomlandssvenskar som nu lyssnar på vad de önskar via internet i stället. Och i USA finns ju även satellitradio som är väldigt stort och täcker enormt stora områden. SiriusXM har över svindlande 180 kanaler och några miljoner lyssnare. I USA säljs bilarna med satellitradiomottagare. Och AM förståss som också är stort.

http://www.siriusxm.com/
av Desmodue
Rådlös skrev:Vem som använder och lyssnar på det vet jag inte riktigt, men radivågorna har lite olika egenskaper. Skall du skicka en signal på långa avstånd, blir det inte så lyckat med FM. Den vågen går rakt ut, vinkelrätt från sändarmasten och fortsätter så ut i rymden, om man vill det. AM-vågor följer jordytans rundning och går runt jorden om man har tillräcklig effekt.
Man skulle ju kunna tänka sig att det är användbart för t.ex. internationell sjöfart. Så någon sorts nytta är det nog eftersom dom finns.
FM-sändningar kom igång i slutet på 50-talet. Det hette även UltraKortVåg på den tiden, UKV. Då var det en markant ljudskillnad mot det gamla AM. Egentligen var AM uppdelat på tre områden, långvåg, mellanvåg och kortvåg. HiFi, high fidelity som också började komma på bred front vid den här tiden, var otänkbart utan FM. Liksom även stereosändningar.
Jo vi känner väl alla till AM-signalens egenskaper sedan grundskolan men i bilen? Någon som använder detta i bilen och inte till sjöss som min bror gör på oceanerna?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, som sagt, så förekommer det i stor utsträcking i USA fortfarande.
Sen är det inte FM eller AM i sig som avgör hur vågorna bär sig åt, utan frekvensen. Men de frekvenser man brukar använda till det ena och det andra ger de egenskaper som angivits ovan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag lyssande på Sveriges Radio när jag låg på vägarna runt i europa men nu lade SR ned alla sändningar på 31 oktober 2010 på AM så nu är det kört, Nu sänder SR på internet men det hjälper ju inte ett skit när man sitter i bilen och åker europa runt.

Visst kan man streama till telefonen men roaming kostnaden kan ju bli flera hundra tusen kr så det är inte intressant tycker jag.
av perhall
Haha, jo, jag läste om nån som laddat ner några avsnitt av Friends/Vänner på en flygplats och sen fick en räkning på 140 000... läskigt/PH
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:n nu lade SR ned alla sändningar på 31 oktober 2010 på AM
Är det dyra frekvensavgifter på AM-bandet eller varför lade man ner?
Det är ju f-n omöjligt att streama utomlands mobil/radio med svenskt "standardabonnemang". Jag kollade mailen lite snabbt på familjesemestern till Mallis förra året, kostnad 300 kr.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:
VolvoB20 skrev:n nu lade SR ned alla sändningar på 31 oktober 2010 på AM
Är det dyra frekvensavgifter på AM-bandet eller varför lade man ner?
Det är ju f-n omöjligt att streama utomlands mobil/radio med svenskt "standardabonnemang". Jag kollade mailen lite snabbt på familjesemestern till Mallis förra året, kostnad 300 kr.
Man ville bara satsa på Internet för internet har ju alla.....eller.... och så råkade man glömma bort alla svenskar som turistar i Europa och inte har internet för det är svindyrt att använda mobilt internet utomlands. .
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]