Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hämtade min xc60 igår och har upptäckt ett konstigt ljud när jag ska iväg från p läget på automaten när den stort stilla. Det låter typ piiiong och sedan känner jag en smäll i gaspedalen. Detta uppkommer första ggn jag ska iväg med bilen efter start annars låter det inget.
Det ljudet har jag aldrig hört. Jag har idag en V70 2,4D aut MY 2010. Har haft 3st XC/V70 under 2000-talet med dieselmotor (D5 och 2,4D) och automat. Men aldrig upplevt något konstigt ljud. Jag förstår inte riktigt hur du menar. Normalt håller man ju på bromsen när man flyttar spaken från P till D eller R. Sedan släpper man ju bromsen och flyttar högerfoten till gasen. Det skall inte höras några "piiiing ljud" eller andra ljud varken när du flyttar spaken eller möter med gasen ifrån D- eller R-läget.

Det jag har upplevt är att efter långa körpass har automatlådan inte börjat dra ordentligt vid start. Lite som "tuggummi" innan saker och ting "greppar" i växellådan. Detta hände på t.ex min XC70 MY 2006 D5. När detta har hänt har jag hört ett ljud som en smäll som av två kugghjul som slår ihop, samtidigt som bilen rycker till. Detta fel har jag inte haft på modellerna efter. Jag kör 4000-6000 mil per år och har mina bilar i två år normalt.

Erik X
Jag har en S60 T6 AWD MY-11 med automat och tror (om jag tolkar din beskrivning rätt) att jag har ett liknande ljud på min. Man kan höra något svagt ljud och samtidigt känner man nånting när man har foten på gaspedalen. Jag upplever dock ingen "smäll" i gaspedalen som du beskriver. Jag vet inte, men jag har fått för mig att ljudet och det man känner i gaspedalen har något med att den elektroniska parkeringsbromsen släpper då man kör iväg utan att man manuellt släpper på parkeringsbromsen.
mojja skrev:Hämtade min xc60 igår och har upptäckt ett konstigt ljud när jag ska iväg från p läget på automaten när den stort stilla. Det låter typ piiiong och sedan känner jag en smäll i gaspedalen. Detta uppkommer första ggn jag ska iväg med bilen efter start annars låter det inget.
Likadant på min bil. Den elektriska p-bromsen är ej aktiverad!
Jag har också funderat på detta, om det nu är samma ljud vi pratar om... Jag har en S60 med manuell låda.

När jag startar bilen så är det något som låter typ som mojja beskriver. Har man foten mot gaspedalen så känner man ljudet i den också. Ingen skillnad om P-bromsen är aktiverad eller inte.
Jag tror inte det har något med den elektriska parkeringsbromsen att göra.
Har samma sak med min V60 D5 och jag misstänker att det är City Safety som ligger bakom fenomenet, systemet gör ju en självkontroll vid start och det är nog det som känns.

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]