Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gelejocke skrev:Hej alla !
Jag har kört fast. Frugans V70 2007 års modell 8000 mil, vibrerar. Det känns ungefär som om man kör på vägmarkering (vita strecken), men inte lika mycket. Ett irriterande vibrerande som ökar med hastighetsökning. Känns i stolarna, inte i ratten.
Vad är gjort ?
1. Jag har läst trådar om detta i timtal.
2. Har testat flera däck och hjul på bilen. Nu sitter nya Michelin Energy 195 65 15 med nya fälgar på bilen. Vibrerar även med nya odubbade Nokia i vintras. Flera ombalanseringar av både Volvoverkstad samt större välrenommerad gummiverkstad. Även balanserat bakhjulen PÅ bilen (alltså monterade på bilen).
3. Har lämnat bilen på Volvoverkstad för uppmätning av naven. Inget glapp eller missljud och samtliga 4 nav inom toleransen. "Vi kan inte göra mer"
4. Kliniskt rent mellan nav skivor samt skivor hjul.
5. Stötdämpare, krängningshämmarstag samt styrleder helt ok.

Jag tänker inte ge mig men kommer inte att sätta igång med att byta delar på måfå.

Någon som har några ideer ??????????????????????
Har själv haft problem med vibrationer i sätet samt bilen + instrumentbräda mellan 80-100 km/h. Gjorde hjulinställning samt balanserade om däcken/fälgar men inget hjälpte. Tills jag bytte till sommardäcken, som jag först tvättade rent in och utvändigt eftersom jag inte gjort detta i höstas vid skifte till vinterdäckena.

Döm om min förvåning när vibbarna försvann. Nu skrev du att du satt på nya fälgar så det kanske (troligvis inte är smuts på insidan av fälgen det beror på). Märker överhuvudtaget att bilen är känsligare för ojämnheter överlag jämfört med min gamla MB men som sagt vad mina vibbar försvann efter tvätt av bakre fälgar.
Lite lång sökt men man vet aldrig
Hur många "click" tar handbromsen på ??
Ligger denna för tight så kan det uppstå en vibbration som succesivt ökar allt efter som värmen tiltar

Testa och släppa justeringen några varv för att testa enkelt och billigt

//Goose
av lema
Har haft samma problem, det visade sig vara bakre stötdämpare som var slut.
de var inte mjuka utan stenhårda vilket gjorde att bilen skuttade fram för minsta ojämnhet.
//Leif
Köpte min V70 -05 2006 och den har småskuttat sen dess. Då eftersom bilen var så ny balanserades både sommar och vinterdäcken säkert 4 gånger var och jag skiftade däck fram och bak flera flera gånger och tvingade verkstaden att stoppa på nya skivor bak (trodde dom var dåligt balanserade). Men inget löste detta.

Har inte provkört någon annan likadan V70 men av olika trådar jag läst har jag accepterat att det är nog bara så, en lite misslyckad kompromiss från Volvos utvecklingsavdelning att lägga en kännbar egenmod i det körbara området.

Ärligt talat tänker jag inte på det längre, men det finns där, och om man fokuserar lite känner man hur det börjar liksom skutta lite från bakvagnen runt 80km/h (känns som om sätena hoppar lite upp och ner).
Har också vibrationer mellan 80 - 100 km på min S80 -05 nuläge ca 9 000 mil. :(
Nya dämpare runt om ”original” och nya däck vid leverans från Bilia vid ca 8 000 mil samt ombalanserade en gång. :lol:
Problemet kommer och går. Kan inte säga om det beror på någon speciellt beteende som skapar eller eliminerar problemet, som en paus vi bilkörningen. :shock:
Obalansen känns i hela bilen och inte i ratten. :roll:
Att finna felet eller att någon på Forumet kan ge lösnigen vore, ”kanon bra”. :)
Kanske CarMan har en idé och lösning på problemet. :idea:

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Mortua skrev:En polare hade samma problem som du. För honom var det centreringsringarna i fälgarna som spökade, han bytte alla 4, vibrationerna försvann. kanske nåt att testa?
Samma problem med Volvo orginalfälgar (utan ringar), som vi har vinterdäcken på som sommardäcken med nya fälgar med centreringsringar.
gooose skrev:
Lite lång sökt men man vet aldrig
Hur många "click" tar handbromsen på ??
Ligger denna för tight så kan det uppstå en vibbration som succesivt ökar allt efter som värmen tiltar

Testa och släppa justeringen några varv för att testa enkelt och billigt

//Goose
Har testat detta. Handbromsen tar långt upp och ligger inte an. Jobbigt detta. Det måste finnas en lösning.
Momentum skrev:Är Vänstern Yttre Styrled ok?
Hmm, bytte bägge yttre styrlederna i vintras, det behöver ju iochförsig inte betyda att den är ok . Borde det inte kännas i ratten om den skulle vara glapp? Undrar om det inte var efter bytet till nya styrleder som vibrerandet började ? Lämnade in bilen till gummiverkstaden för att montera nya däck och göra fyrhjulsinställning i vintras. Verkstaden hörde av sig och sa att styrlederna var slut och behöver bytas. Byttes och när jag fick tillbaka bilen vibrerade det. Verkstaden balanserade om hjulen två gånger men det gick inte bort. Måste kolla detta. Menar du att glapp i styrleden kan skapa denna vibration i hela bilen ?
Mina båda yttre styrleder ”original” har också bytts (glappa) och en fyrhjulsinställning ”Bilia” vid samma miltal.
Se tidigare inlägg några rader upp.
Volvo original fälgar till den modell, inte kantstötta
Detta fel vi har verkar vara ett problem som även Volvo inte greppar.
Även nya hjullager ”original” fram av förra ägaren. Lager ljud.

Lennart
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]