- tor 19 maj 2011, 16:41
Döm om min förvåning när vibbarna försvann. Nu skrev du att du satt på nya fälgar så det kanske (troligvis inte är smuts på insidan av fälgen det beror på). Märker överhuvudtaget att bilen är känsligare för ojämnheter överlag jämfört med min gamla MB men som sagt vad mina vibbar försvann efter tvätt av bakre fälgar.
Gelejocke skrev:Hej alla !Har själv haft problem med vibrationer i sätet samt bilen + instrumentbräda mellan 80-100 km/h. Gjorde hjulinställning samt balanserade om däcken/fälgar men inget hjälpte. Tills jag bytte till sommardäcken, som jag först tvättade rent in och utvändigt eftersom jag inte gjort detta i höstas vid skifte till vinterdäckena.
Jag har kört fast. Frugans V70 2007 års modell 8000 mil, vibrerar. Det känns ungefär som om man kör på vägmarkering (vita strecken), men inte lika mycket. Ett irriterande vibrerande som ökar med hastighetsökning. Känns i stolarna, inte i ratten.
Vad är gjort ?
1. Jag har läst trådar om detta i timtal.
2. Har testat flera däck och hjul på bilen. Nu sitter nya Michelin Energy 195 65 15 med nya fälgar på bilen. Vibrerar även med nya odubbade Nokia i vintras. Flera ombalanseringar av både Volvoverkstad samt större välrenommerad gummiverkstad. Även balanserat bakhjulen PÅ bilen (alltså monterade på bilen).
3. Har lämnat bilen på Volvoverkstad för uppmätning av naven. Inget glapp eller missljud och samtliga 4 nav inom toleransen. "Vi kan inte göra mer"
4. Kliniskt rent mellan nav skivor samt skivor hjul.
5. Stötdämpare, krängningshämmarstag samt styrleder helt ok.
Jag tänker inte ge mig men kommer inte att sätta igång med att byta delar på måfå.
Någon som har några ideer ??????????????????????
Döm om min förvåning när vibbarna försvann. Nu skrev du att du satt på nya fälgar så det kanske (troligvis inte är smuts på insidan av fälgen det beror på). Märker överhuvudtaget att bilen är känsligare för ojämnheter överlag jämfört med min gamla MB men som sagt vad mina vibbar försvann efter tvätt av bakre fälgar.
Bmw 520d xdrive - 2017
Bmw 520d - 2013 Såld
Volvo S80 D5 - 08 Såld
Volvo S80 - 01 Såld
MB 200E - 90 Såld
MB 190E - 87 Såld
Bmw 520d - 2013 Såld
Volvo S80 D5 - 08 Såld
Volvo S80 - 01 Såld
MB 200E - 90 Såld
MB 190E - 87 Såld
- By HeavyMetal