- tor 19 maj 2011, 10:51
#530683
Har just köpt en 98 års 940 LTT, således B230FK motor. Förra ägaren berättade nu att den uppgraderats till fulltryckare genom pystrim via ett t-rör och ett chip (Volvo enl uppgift). Installationen gjordes på volvoverkstaden där han arbetar i Bryssel. Jag körde den till Sverige förra veckan.
allt verkar funka bra, har kört allt från Autobahn i fri fart till tätbebyggda samhällen med trettiobegränsningar.Både hård omkörningsacceleration, rivstart och motorbromsning verkar funka OK över hela registret. har inte märkt någon tendens till knackning. Kör på 95 oktan. Är nöjd med motorstyrkan som den är, förbrukningen är OK också.
Tryckklockan är original LTT. Bilen har bara gått 12000 mil och är i gott skick så jag ville bara kolla om det är rekommendabelt att skippa pystrimmet och sätta in en variabel tryckklocka istället, detta för att minska risken för skador på motorn. Antar att man inte märker om laddtrycket blir för högt momentant. Det finns ingen laddtrycksmätare org eller efterinstallerad så de som installerat har tydligen ansett att de befann sig utanför riskzonen - eller så chansade de. Om en reguljär volvouppgradering hade gjorts borde det knappast varit med pys utan med byte av tryckklocka plus chip. tror inte några brickor är inlagda i befintlig tryckklocka.Är helt novis på turbo, mer bekant med B6304.
allt verkar funka bra, har kört allt från Autobahn i fri fart till tätbebyggda samhällen med trettiobegränsningar.Både hård omkörningsacceleration, rivstart och motorbromsning verkar funka OK över hela registret. har inte märkt någon tendens till knackning. Kör på 95 oktan. Är nöjd med motorstyrkan som den är, förbrukningen är OK också.
Tryckklockan är original LTT. Bilen har bara gått 12000 mil och är i gott skick så jag ville bara kolla om det är rekommendabelt att skippa pystrimmet och sätta in en variabel tryckklocka istället, detta för att minska risken för skador på motorn. Antar att man inte märker om laddtrycket blir för högt momentant. Det finns ingen laddtrycksmätare org eller efterinstallerad så de som installerat har tydligen ansett att de befann sig utanför riskzonen - eller så chansade de. Om en reguljär volvouppgradering hade gjorts borde det knappast varit med pys utan med byte av tryckklocka plus chip. tror inte några brickor är inlagda i befintlig tryckklocka.Är helt novis på turbo, mer bekant med B6304.
Senast redigerad av 1 Jonasolof, redigerad totalt 0 gånger.