Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40RMannen
Har ett konstigt ljud från drivaxel/växellåda/koppling hållet tror jag. Fenomenet låter som om något inte sitter åt eller glappar, finns det något kan jag kolla upp typ någon bussning? Låter då jag motorbromsar och gasar igen. Då motor å växellåda kommer i samma varvtal eller hur man ska förklara. Å sen då jag får halvtaskig växling så det blir lite ryckigt. :???:

Tips?
av Kojje
Inte helt otroligt att det kan vara högra övre motorfästet....sitter framför (under) servooljans behållare titta efter om det blivit märken i lacken runt fästet=kass motorfäste...
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Kojje skrev:Inte helt otroligt att det kan vara högra övre motorfästet....sitter framför (under) servooljans behållare titta efter om det blivit märken i lacken runt fästet=kass motorfäste...
Men om det skulle vara det så skulle det vara mer metalliskt ljud?! Typ så att det smällde i hela bilen! Visst har det går bort lite lack på sidan om den men har varit till volvo och dom har kollat den och såg inga fel med den.. :???:
av maxxar
V40RMannen: Det du beskriver är nog exakt samma ljud som jag hör på min T4'a (-98) tycker det låter som ljudet kommer från drivningen, men kan ha fel.... Hörs mest när man startar från stillastående och växlar mellan 1 och 2'an och gasar till. Men även när man bara gasar upp och släpper gasen utan att växla. Mycket irriterande ljud. Och det låter inte bra.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Läste i 850 forumet oxå..Å där är det en kille med lika fenomen som vi...Hoppas man får svar av han om det löser sig som sagt.
Jag hör inget från 1:an till 2:an det är 2:an till 3:an det hörs mest å ja alla växlar igentligen :shock: .Ibland tror jag växelådan ska haverera å flyga bort från motorn..hehe...någon med drivningen iallafall...inget roligt detta.
Har du kollat dina knutar ä krängningshämmare? :???:
av maxxar
Jag hör inga knackoljud från knutarna om man svänger med fullt rattutslag osv, och jag tycker inte det låter så jättemycket (kan bero på att jag är mer försiktig med kopplingen och inte rycker iväg) men det iaf ett klonk som jag vill bli av med.

Har kollat krängningshämmarna men tycker det ser bra ut...

Tycker inte det blivit varken mer eller mindre med tiden heller.

Hör knappt inget klonk mellan 3-4 och 4-5

Ja, vi får vänta svar från 850 killen. Vilken tråd är det?
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Inne på Volvo 850, S/V70, C70 Kolla där efter glapp vid gaspådrag å uppsläpp. inget svar än iallafall :???:
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Hej hej igen!

Nu har jag kollat bilen rejält..
Kollade motorfästena på vänster och höger sida = Ingen dålig!
Kollade motofästena under motor respeltive växellåda. Insåg att det bakre fästet var dåligt. Ett tips på test man kan göra är att sätta skruvmejsel eller nå brytspett på högra fästet å rukla, å ja en metalliskt glappande ljud uppkom nere vid bakre fästet. När jag tog bilen på en tur så var det uppenbart att det var slut, jag kunde lokalisera ljudet bättre när jag körde då jag inspekterat fästena. Så då blir det ett byte av bakre motorfäste på tvärbalken. Undrar vad volvo tar för det? Eller mer exakt vad kostar det fästet :roll:
Återkommer med priser å hur det kommer gå d.v.s. om det nu var det felet..hehe :wink:
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Pris på en sådant fäste går på 700spänn...alltså volvo kan då ta betalt 8)
Jobbet + material skulle gå på lite över 900:- då kan man alika gärna lämna in den istället för att göra det själv eller? :P
Tjena.. Jag har liknande ljud i min vid körning eller motorbroms. Ej när jag frikopllar o bara rullar(ej belastar alltså) Konstaterade idag att växellådan e slut.. Där drivaxlarna går in i lådan sitter ett lager,, o det e helt sopslut på min. Så,,, byta låda e ju alltid roligt!suck. Ska bara hitta en som passar oxå.. Har en 2,0 SE -97:a.. Passar alla "gamla" lådor tro? Eller kan man hyfsat enkelt byta till en från 2.0T?? Nån som vet det??

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]