Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Förstår inte heller vad Du menar med "bättre stift" ?

En bilmotor kräver ett visst stift för att fungera optimalt och de tekniker som bygger motorn anser jag vet bäst vilken typ av stift som motorn fungerar bäst utav.

Att man sedan väljer ett annat märke ( tillverkare ) av stift är en annan sak och högst personligt.

Men man skall alltid välja motsvarande klass av stift,dvs motsvarande ur rekommenderad tabell som motorn kräver.

Som ex till min T5a så är NGK motsvarighet till Originalen BKR6EVX och inget annat !!
Skulle aldrig ens tänka tanken att byta till annan typ än den som rekommenderats utav tillverkaren av både stift och bilmotor !!

Men att byta märke på stiften ex Bosch,NGK,Champion etc är en helt annan 5a :wink:
1. Oj vad det rördes till här :) Så här tänker jag med "bättre stift".. Söker jag på mitt reg. nummer på t ex Mekonomen så får jag fram NGK BKR6ES.. Detta är enligt NGK ett standardstift.. Kostar inte många kronor.. Surfar man in på NGKs hemsida så kan man läsa om deras Iridium stift som de hyllar väldigt mycket och de har också gjort en jämförelse mellan ett Iridium stift och ett standardstift (som mekonomen rekommenderar till mig) och Iridium ska vara bättre på ALLA plan...Eftersom man kan köpa Iridium stift från utlandet för samma peng som Mekonomen vill ha för standardstiften tänkte jag att det var bättre alternativ. Därav min fundering...Det är alltså fortfarande samma tillverkare men ett vassare och dyrare stift, enligt NGK iaf :) Googla på Iridium stift för att läsa mer..

2. Jag har också hittat ett stift som jag iaf inte visste om och som NGK har tillverkar speciellt för VOLVO! Hittar dock ingen svensk återförsäljare.. Kanske att det har någon annan beteckning i Sverige??? Kolla länken: http://www.ngkntk.co.uk/working/FileLib ... %20Plu.pdf

(Detta stift rekommenderar http://www.carsparkplugs.com när jag söker på min bil vilket inte mekonomen, meca eller autoexperten gör.Hmm)

Någon här som hade koll på detta stift??
Bilar som går hårt, trimmade o0ch turbo kan behöva kallare stift pga högre förbränningstryck och väreutveckling. För dig som har en standardbil är det bortkastade pengar. Eftersom du kan köpa dessa för samma peng så ska du göra det för de kommer passa din bilk bra. Hoppas du förstår vad jag menar med inlägget.
TS har fortfarande inte fått svar på sin fråga. OM någon här vet om det är skadligt för motorn. Det är inget jag nånsin hört iallafall. Vi kör med dessa stift på våra bilar o inte har motorn rasat på dessa.

Sen så går utveckligen framåt , bara för att är 2006 så var volvos stift "bäst" för dessa motorer så betyder det inte att det kommit nya stift som är ännu "bättre"......
av EddyMe
Nicasl skrev:Förstår inte heller vad Du menar med "bättre stift" ?

En bilmotor kräver ett visst stift för att fungera optimalt och de tekniker som bygger motorn anser jag vet bäst vilken typ av stift som motorn fungerar bäst utav.

Att man sedan väljer ett annat märke ( tillverkare ) av stift är en annan sak och högst personligt.

Men man skall alltid välja motsvarande klass av stift,dvs motsvarande ur rekommenderad tabell som motorn kräver.

Som ex till min T5a så är NGK motsvarighet till Originalen BKR6EVX och inget annat !!
Skulle aldrig ens tänka tanken att byta till annan typ än den som rekommenderats utav tillverkaren av både stift och bilmotor !!

Men att byta märke på stiften ex Bosch,NGK,Champion etc är en helt annan 5a :wink:
Vart kan man se vilka stift volvo rekommenderar till olika motorer? Kanske en "dum" fråga men inte står det något i instruktionsboken... Ngk verkar iaf rekommendera de stiften jag länkade till lite högre upp. Dock verkar inte några svenska bildelsbutiker sälja dessa.. Konstigt!!
Jag har kört 1000 mil på mina NGK Iridium i min S80 2,4T och är inte det minsta orolig för att det skulle va skadligt.
Som jag ser det kan inte ett tändstift vara "för bra" för en motor. Skulle vilja höra den tekniska förklaringen i så fall. :)

Jag har hört att om motorn är i bra skick och man kört normalt så håller Iridium stiften lätt 12 000 mil.
När jag bytte från volvo original som gått 6000 mil så tittade jag och jämförde med dom nya, båda va samma typ med en sidoelektrod, sklillnaden va inte stor, dom gamla va lite sotiga på metallringen där gängan slutar, annars såg dom nya ut, så 12 000 mil är nog inga problem. :D
av Nicasl
EddyMe skrev:
Nicasl skrev:Förstår inte heller vad Du menar med "bättre stift" ?

Vart kan man se vilka stift volvo rekommenderar till olika motorer? Kanske en "dum" fråga men inte står det något i instruktionsboken... Ngk verkar iaf rekommendera de stiften jag länkade till lite högre upp. Dock verkar inte några svenska bildelsbutiker sälja dessa.. Konstigt!!

Ingen Dum fråga :)
Jo de tabeller som tillverkarna utav olika Tändstift tillhandahåller ger rekommendationer på den typ/sort som Din bilmotor kräver.

Ofta finns flera alternativ och som jag nu förstår TS så finns det även slitstarkare tändstift så som Iridum/platina osv som ger längre livslängd men med samma motor-prestanda dock.
varför fixera dig vid irridiumstift på en sugmotor? för mig skjuter du skyhögt över målet. gå medelvägen o välj ett platina justera upp avståndet till 1,0 o låt stiften sitta 10 000 mil, stora elektrodavstånd klarar moderna tändsystem o du sänker förbrukningen! diskussionen med flera elektroder?? gnistan hoppar iallafall bara till en av dem i taget o som tidigare sagts mittelektroden rasar inte ner LIKA LÄTT.
Isak
isak skrev:varför fixera dig vid irridiumstift på en sugmotor? för mig skjuter du skyhögt över målet. gå medelvägen o välj ett platina justera upp avståndet till 1,0 o låt stiften sitta 10 000 mil, stora elektrodavstånd klarar moderna tändsystem o du sänker förbrukningen! diskussionen med flera elektroder?? gnistan hoppar iallafall bara till en av dem i taget o som tidigare sagts mittelektroden rasar inte ner LIKA LÄTT.
Isak
Men... Om folk bara tog sig tid att läsa frågan/första inlägget! Jag är ABSOLUT inte fixerad vid Iridium stift utan jag ville få ett påstående antingen bekräftat eller avspisat som rent strunt.. dvs att en sugmotor, som i mitt fall, skulle troligen kunna ta skada av ett sådant stift. Jag personligen är mycket skeptisk!

När du skriver "justera upp avståndet till 1,0" så får du väldigt gärna utveckla det, kanske självklart för vissa men inte för mig iaf :) Det som gör mig väldigt förvirrad är att ingen av de stora svenska återförsäljare av bildelar rekommenderar samma stift till min bil när jag söker på reg.nr. Därför vet jag inte vilket stift som är lämpligast.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]