Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillen81
VolvoB20 skrev:
lillen81 skrev:Ja jag har en jättefin bilförsäkring där jag har maskinskada till 12000 mil tror jag det var.. Men tyvärr har denna gått 18400 mil. Men den är servad som den ska på verkstad. Men det hjälper ju föga nu. Men man kan ju säga att man känner sig ganska lurad .... Borde ju märkas när den går sönder som sagt...
Beror ju på vad som är fel. Innan var det ju ett mycket vanlig att det var el-fel när en av tryckgivarna gav fel signaler i haldexenheten. Börja med att läsa av felkoderna.
Ja man hoppas ju på att det ska vara nåt sånt. Har pratat med volvo så de får kolla på bilen. Sen får man ju ta ställning till hur man ska göra. Känns ju som att det här är ett dolt fel så jag får kontakta säljaren o se hur vi går vidare därifrån.
av perhall
ett dolt fel är ju ett som varken säljare eller köpare känner till. kan ju vara så att säljaren inte känner till ett fel. Sålde för länge sen en fin Audi 100 GL5E som jag hade använt varje dag. Men köparen använde den någon gång i veckan och batteriet hann ladda ur mellan gångerna. Dolt fel eftersom varken jag eller köparen kände till det. Alltså var det inte frågan om att jag lurades. /PH
av lillen81
perhall skrev:ett dolt fel är ju ett som varken säljare eller köpare känner till. kan ju vara så att säljaren inte känner till ett fel. Sålde för länge sen en fin Audi 100 GL5E som jag hade använt varje dag. Men köparen använde den någon gång i veckan och batteriet hann ladda ur mellan gångerna. Dolt fel eftersom varken jag eller köparen kände till det. Alltså var det inte frågan om att jag lurades. /PH
Nej det e ju sant att man behöver ju inte luras. Men när man köper en xc70 och har den 6 månader över vintern och sen säljer den såligger det närmare till hands än att han inte kände till det.
När jag frågar varför han skulle sälja den så var det för att dotterns hundar bet sönder bilar och han hade en gambil so han åkte varje dag istället.. så det var onödigt att den bara skulle stå.
Men vi får väl se som sagt vad som händer.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
lillen81 skrev:Ja jag har en jättefin bilförsäkring där jag har maskinskada till 12000 mil tror jag det var.. Men tyvärr har denna gått 18400 mil...
Hm, i mina öron låter inte en bil som gått 18400 mil ny, och är 3-4år. Du ska veta att Haldex problem verkar komma när som helst på dessa bilar, oavsett miltal / ålder. Antagligen någon givare som många skriver. Att du via ord mot ord ska kunna utkräva skadestånd mot föregående ägare ser jag som föga troligt och skulle nog innebära en process som inte många skulle orka med.
av lillen81
rosenlorden skrev:
lillen81 skrev:Ja jag har en jättefin bilförsäkring där jag har maskinskada till 12000 mil tror jag det var.. Men tyvärr har denna gått 18400 mil...
Hm, i mina öron låter inte en bil som gått 18400 mil ny, och är 3-4år. Du ska veta att Haldex problem verkar komma när som helst på dessa bilar, oavsett miltal / ålder. Antagligen någon givare som många skriver. Att du via ord mot ord ska kunna utkräva skadestånd mot föregående ägare ser jag som föga troligt och skulle nog innebära en process som inte många skulle orka med.
Nej ny är den ju inte men ny för mig är den. Och en 3-4 år gammal bil för mig är en "ny" bil. Självklart så hoppas jag ju att det är ett "billigt" fel så slipper det bli någon process av det. Men jag köper min första "riktiga" bil och märker efter 12 dagar att 4hjulsdriften inte fungerar så är det ju inte troligt att jag ska ha orsakat problemet. Men självklart tråkigt för båda parter om det ska behöva gå så långt som process av det.

enl köplagen:
I köplagen finns två lagrum som definierar vad som avses med fel.
Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

•den inte är sådan som säljaren har sagt.
•säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.
Sista punkten som jag får hävda i så fall. men som sagt sista utväg.
av lillen81
tjotto skrev:Det kanske kan vara läge att kolla med en volvoverkstad nära säljaren om den kanske varit inne på felsökning...
Det har jag gjort och det som volvo gjort åt den är att renovera värmare, monterat extraljus och service. Men han försökte komma undan kamremsbytet genom att göra service 18000 mil men inte byta kamrem. Nu påpekade jag detta så han bytte den innan jag köpte den ändå. Men bara att man försöker "snåla in" på det genom att bara göra milservice utan tillägg känns ju lite fel. Det e ju oxå en av anledningarna till att jag tror att han kan ha kännt till det. :( tyvärr.
av acr32
haggen skrev:Är alla xc70 = AWD?

Grannen körde en xc60 i ett år innan han märkte att det var en FWD
Då har man inte mycket till "koll"... :lol:

Ang Xc70; Nej det finns de XC70 precis som XC60:an, som enbart är framhjulsdrivna =DRIVe
av lillen81
haggen skrev:Är alla xc70 = AWD?

Grannen körde en xc60 i ett år innan han märkte att det var en FWD
Nej det e möjligt att det finns icke awd men då ska det inte sitta ett awd emblem på bilen för då är det ju bedrägeri!!!

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]