Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zappox
Hej!

Har precis köpt en c70 t5 och är lite konfunderad över vilken bensin jag ska tanka i den.

I manualen fattar jag det som att den ska ha 98-oktanig bensin, men om man tittar på baksidan av manualen så är det stämplat att den ska tankas med 95-oktanig bensin.

En fråga till...När jag kör den så hackar den till ibland, vad kan det vara för fel? Om den står på tomgång så ligger den stadigt på 1000 rpm för att ca var 20:e sekund gå ned till 800 rpm och sedan direkt tillbaka. Tror att det är samma fenomen som jag känner när jag kör.

tacksam för svar!

mvh Martin
Senast redigerad av 1 zappox, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Helt original kan du lätt köra den på 95 oktan, men 98 oktan är ju alltid godare för motorn.

Mvh/ Adde
av Frille
Jag anser att alla turbobilar ska ha 98,ser ingen anledning att inte köra på det,de du förlorar vid tappen tar du igen på vägen genom en piggare och LITE bensinsnålare bil..orginalmappen är inställd på 98 MEN de funkar med 95.
av Daniel Hansson
Det ingen fara vilket du än väljer men jag kan säga att bilen har bra förutsättningar att både dra mindre och gå jämnare/finare på 98 oktan du får igen den lilla prisskillnaden ett par gånger om..
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
"Hacken" du nämner är antagligen när AC-kompressorn slår till, det är helt normalt. Testa att stänga av AC'n och se om du märker nån skillnad.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]