Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anette
Okay, dags att komma ut ur garderoben: jag har aldrig haft en stereo i min bil! Så, nu var det sagt. :oops:

Har nu en modern stereo, en kontakt som inte passar till den och som inte heller passar till den nya adaptern. Så - då tänkte jag helt sonika flytta över den gamla adapterns kontakt till den nya adapterns sladdar så borde allt fungera bra. Men - sladdarna har såklart inte samma färg. Då undrar man ju vad sladdarna gör i den lilla stumpen inne i bilen - alltså vilken sladd gör vad? Kan man mäta sig fram till det? Typ en sladd = +12 V, en sladd är jord, två är den ena högtalaren och två är den andra?

Eller kan man helt enkelt testa sig fram - jag menar : 12 V - det går ju att hitta men annars - kan man bara ta sladdstumpar och bygla runt tills det händer något i högtalarna så man ser att allt blir rätt innan man skiftar kontakter eller riskerar man att skada nåt ömtåligt genom att göra så? Hur många volt är det i högtalarsladdar?
Senast redigerad av 1 Anette, redigerad totalt 0 gånger.
Det du mest troligt har är en Volvokontakt till deras stereo. Det du har från din stereo är två ISO-kontakter. Det finns adaptrar att köpa för en hundring ungefär hos de flesta som säljer bilstereo och hos t.ex. Mekonomen.

Här finns det en som säljer en adapter.
Anette, det finns inga dumma frågor - bara dumma svar.

Ändra rubriken till en mer passande så det är lättare för andra att se vad tråden handlar om. Det gör du genom att trycka på "Ändra"-knappen i ditt första inlägg i tråden.

/Ticken
Xynter skrev:Det du mest troligt har är en Volvokontakt till deras stereo. Det du har från din stereo är två ISO-kontakter. Det finns adaptrar att köpa för en hundring ungefär hos de flesta som säljer bilstereo och hos t.ex. Mekonomen.

Här finns det en som säljer en adapter.

Jo, men som jag skrev så passar inte adapterns vita kontakt med den befintliga utan plasthöljena måste skiftas ...
Om du går in till en bilstereohandlare så plockar han/hon fram ett mellanstycke , som passar bilens originalkontakt(oem) i ena änden ,och din nya stereo (iso) i andra , brukar kosta runt hundralappen.
Bara att säga vad för bil du har och årsmodell.

Att "klippa och klistra" ihop kablarna är definitivt inte att rekommendera om man inte vet precis vad man sysslar med !, jobbar med elektronikmontage i fordon, har sett "några" försök från folk som nog borde låtit bli..
Säger inte att det är omöjligt, men det kräver kunskap !!, använd ett mellanstycke istället, klickas dit på 5 sekunder sen är du klar.
Användarvisningsbild
av Anette
Tack blådåren! Låter som en god idé under förutsättning att det inte är samma kablage som jag redan har köpt till min bil för strax under hundringen på Biltema ...
Då vet du ju hur det inte ska se ut :wink: .
Finns bara 3 eller 4 olika typer av anslutningsdon till äldre volvo så chansen att hitta rätt ska vara hyfsad !.
Ta ett foto med mobilen på kontakten/erna i bilen om du kan, det underlättar enormt i butiken !!.

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]