Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillen81
Hej Köpte mig min första Volvo för bra precis 1,5 vecka sedan. Anledningen till att det blev en xc70 e för mitt brinnande jakt och fiske intresse. :D
Idag när jag skulle ställa ifrån mig en tom båttrailer på en gräsmatta så körde jag fast :evil: :-(O) . Gräsmattan var mjuk såklart men det som jag märkte gjorde mig lagom upprörd.
Båda framhjulen spann men det fanns ingen tendens till rörelse på bakhjulen. Jag har som sagt bara haft bilen 1,5 vecka och självklart när man köper en så pass ny bil så förväntar man sig ju att allt ska fungera.
Jag har inte hört några som helst missljud i drivlinan under den tiden jag haft bilen.
Såg något i en annan tråd om att xc70 från -04 haft problem med nån hylsa och vinkelväxel. kan det vara samma på denna eller kan det vara nåt så "enkelt" som elektronik? Tacksam för tips.
av lobbysleeper
En bekant med en 2008 d5 awd fick byta kardanen(?) efter 7000 mil... Men hade ett vinande missljud från bakaxeln som ökade med farten
av perhall
Har den gått max 10-14 000 mil har du maskinskadeförsäkring. Kolla den! Den brukar betala 50% efter ett visst antal år/mil. För detta problem kanske du kan klara dig om bilen inte är fullservad men låt oss hoppas det.. /PH
av lillen81
Ja jag har en jättefin bilförsäkring där jag har maskinskada till 12000 mil tror jag det var.. Men tyvärr har denna gått 18400 mil. Men den är servad som den ska på verkstad. Men det hjälper ju föga nu. Men man kan ju säga att man känner sig ganska lurad .... Borde ju märkas när den går sönder som sagt...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lillen81 skrev:Ja jag har en jättefin bilförsäkring där jag har maskinskada till 12000 mil tror jag det var.. Men tyvärr har denna gått 18400 mil. Men den är servad som den ska på verkstad. Men det hjälper ju föga nu. Men man kan ju säga att man känner sig ganska lurad .... Borde ju märkas när den går sönder som sagt...
Beror ju på vad som är fel. Innan var det ju ett mycket vanlig att det var el-fel när en av tryckgivarna gav fel signaler i haldexenheten. Börja med att läsa av felkoderna.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]