Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AHA !!!, så volvo har kommit på att orig-mic är smått värdelös till sist (dessutom felplacerad/felmonterad) :roll: :wink: .
Exakt vad gör nya mjukvaran eg?.
Mic:en jag använder är inte en volvodel ,utan en ericsson-mic som jag pillat lite med.

Varför vi får jobben vet jag inte direkt men vi har gjort hf-monteringar och andra eftermontage av elektronik i nya kundbilar innan dom levereras ut till kund i en hel del år åt dom flesta bilfirmorna häromkring.
Har sett några jobb som några volvo-mekar där gjort och jaa.... det finns många sätt att montera på .
Dom är naturligtvis bättre på att laga/felsöka bilen i övrigt än vad jag kan prestera men att bygga om grejer på komponentnivå är lite annorlunda än att slå res-nr och byta delar.
blådåren skrev:Njää...
Jag jobbar som montör på en radiofirma, vi får en hel del jobb från bla volvo-åf.
just detta med bt-hf i V70 II har jag ägnat lite tid för att lösa och jag tror nog jag kan säga att det funkar (jädrans bra dessutom).
Åf här på orten har skickat en del av sina (missnöjda) kunder till oss för att fixa detta och då har åf stått för notan men det är inget generellt för alla åf.
Men kommer du uppåt kan jag fixa till det , kostar runt 5-hundring!.
Har en MY10 och endel klagar på ljudet, det borde ju vara fixat tycker man..
Fr.o.m. MY10 är bt handsfreesystemet i alla Volvobilar (utom C70 pga. plåttaket) ändrat med en ny rund mic som sitter ovanför föraren strax framför solskyddet istället för i lampkonsolen fram.

Det står också i Agenda Magazine (Volvoanställdas tidning) att det ska gå att få den nya mic:en med ett lättfixat ingrepp även på gamla bilar (från 2006). Vem som står för kostnaden framgår dock inte, men antar att det är upp till kunden att betala.
Jag hade samma problem med min S80 -08:a. Volvo bytte ut micken till en i innertaket framför solskyddet som på senare modeller och sen har det fungerat utan problem. Detta gjorde Volvo helt gratis.

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]