Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Har ett delikat problem.
Jag är ombedd att byta mekanismen till vinrutetorkarna på en V40-98.....
Problemet är att person jag skall hjälpas pappa har gått bort så det är ett projekt som avstannat.
Ny mekanism o torkarmotor är beställd från skroten och ligger i garaget. Nu till problemet:
Det finns ingen markering eller annat som visar hur armen på torkarmotorn skall vara vinklad.
När jag bara satte dit allt på det sätt som verkar sitta bäst gick torkarna framåt o stannade mitt på rutan.....

Finns det ngn tumregel på hur mekanismen o t.motorarmen skall sitta vid montering ?:-/ ?
Dvs vinkel på armen o mekanismens stag vid stoppläge m.m.

/S

Lagt till bilmodell i rubrik
/Tomas88
av SHO
rudarmy skrev:Låssa armarna å sätt de vågrätt vid "0" läge..
Vet inte om d funkar men, Värt å prova iaf!
Skall testa det...

Ojdå glömde modell i rubriken (tack tomas)
Användarvisningsbild
av e5frog
Någon som har bild på hur det ser ut där med torkar-mekanismen (har en -00 iofs ). Har nämligen råkat spänna för hårt på vänster sida (från förarstolen sett) och den gängade delen har brutits av (man är ju extremt stark ;-) ).
Undrar om det är en del man kan byta och hur man bär sig åt.

Det höll ungefär ett år att lägga epoxylim på splines:en på arm och drivande del, så bra att jag glömde av att fixa det ordentligt. Nödlösning som jag kört med sen i somras var att justera upp armen på högra sidan och sätta dit ett längre torkarblad. Har funkat finfint men de gillade det inte på bilprovningen idag så det är väl lika bra att fixa...

Frågan var väl mest om det blir svindyrt att göra på verkstad i samband med service eller om man tjänar tusenlappar på att göra det själv.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]