Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, fått tillbaka bilen idag iallafall, dom hade bytt några o-ringar i sumpen eller nåt, fick göra hjulinställning efter det, så servopump, styrväxel, o-ringar, nytt oljefilter + olja (mini-service) får se vad kalaset landar på, fick sätta upp det på företaget, så jag får granska fakturan när den anländer.. bilen går fint, tyst och stadigt nu iallafall, alltid nåt!
Alfredo skrev:Kul när det funkar, verkar vara en bra verkstad!
Ja det är inget fel på verkstaden, auktoriserad sådan så dom är nog helt ok... MEN startade bilen imorse när den var kall och oljelampan var tänd ett par sekunder mer än vad den skulle samt samma oljud (faast lite lägre) från motorn, så det var bara att susa ner igen och lämna in den, oljetrycket verkar spöka, surt och segt som fan iallafall tur man fick lånebil :)
Kul, lämnade in bilen innan påsk för att den lät igen.. Ringde idag, jag kunde hämta den, dom hade provkört några gånger och tyckte att det blev bättre och bättre för varje gång och att det "vinande" ljudet minskade, lät bara nån minut sen tystnade det, som hade rivit ner sumpen och rengjort från kocks och allt annat så att oljetrycket skulle bli bättre. Kanske försvinner ljudet efter ett tag när den smörjt ordentligt, vad vet jag, får väl testa och lämna tillbaka den om jag inte är nöjd :)
Gallan skrev:Hur går bilen Coldhand? =)

Den går bra faktiskt, kan vara någon gång när det är lite kallare ute och den har stått ett dygn eller två, precis när jag startat kommer det där ljudet i en halv sekund typ sen helt borta, kan nog leva med det, det har blivit mycket bättre sedan jag fick tillbaka den så det finns hopp om det :)
coldhand skrev:

Den går bra faktiskt, kan vara någon gång när det är lite kallare ute och den har stått ett dygn eller två, precis när jag startat kommer det där ljudet i en halv sekund typ sen helt borta, kan nog leva med det, det har blivit mycket bättre sedan jag fick tillbaka den så det finns hopp om det :)
Om det låter en kort stund efter att motorn stått ett tag så är det antagligen de hydrauliska ventiltryckarna som bygger upp trycket. Står om det fenomenet i instruktionsboken och det är att betrakta som normalt :)
SubMarine skrev:
coldhand skrev:

Om det låter en kort stund efter att motorn stått ett tag så är det antagligen de hydrauliska ventiltryckarna som bygger upp trycket. Står om det fenomenet i instruktionsboken och det är att betrakta som normalt :)
Antar att du kanske menar "tickande"?. I detta fallet är det ett skrikljud, metalliskt "vinande" svårt att förklara men som sagt det kommer bara en halv sekund sen helt borta, innan lät det hela tiden förbannat oljud hehe..
coldhand skrev: Antar att du kanske menar "tickande"?. I detta fallet är det ett skrikljud, metalliskt "vinande" svårt att förklara men som sagt det kommer bara en halv sekund sen helt borta, innan lät det hela tiden förbannat oljud hehe..
Aha, ja jag tänkte mer på det tickande/klapprande ljudet som kan komma från lyftarna.

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]