Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
har haft en s60 nu i tusen mil lånebil från volvo..

var nere med den genom europa o då även tyskland o kände att bilen inte alls var stabil i farter 200+

körde man om lastbilar eller att det blåste till lite så ryckte det till i hela bilen.
man tycker att den inte borde vara så på en bil tillverkad 06. även när det började svänga lite var bilen inte allt för imponerande..

några fler som märk av detta fenomen??

m.v.h mojja
av s6025t
Vad var det för s60?brukar ju vara ballongdäck på lånebilar med lågprofildäck är dom bra mycket stabilare
av mojja
bilen ifråga var en 2.4 140hk.. 16 tummare på denna antar att det var en standard bil..

kan säga att det kändes väldigt obehagligt till o från.. har kört mycket auto bahn förut men då med meredes o bmw har aldrig upplevt detta fenomen med dessa bilar.

har själv beställt en s40 med sportchassie hoppas att denna bil inte har dessa tendenser.. då kommer jag bli tvungen att byta märke snabbt igen eftersom jag reser väldigt mycket. o gillar att färdas i lite högre hastigheter..

m.v.h mojja
av matzen10
Jag har bara erfarenheter som är precis tvärtom!
Å andra sidan har jag en annan chassisättning på min AWD. Annars vanliga 205/55-16 däck, för komfortens skull.
Min ligger limmad på vägen, känns det som.

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
1. vad hade su för luft tryck i däcken?
2. bilen lämna viseligen fabriken 06, men den har ju inte en konstruktion från 06.
2. det är ju ingen banracer, så vist ligger den inte som ett strykjärn i farter över 200 (den är ju inte konstyruerad för att ge högsta komfort i dessa fater, uten i betydligt lägre farter.
Användarvisningsbild
av Loner
Men nu har du ju pressat upp bilen i sin toppfart dessutom, mycket mer än 200 gör inte dessa 140hk bilar..
Och dessa är skodda med 15":are original om det inte är nått sportpaket eller liknande.
av haxpet
Har man en bil med enbart 140 hk så lär man ju inte ligga i 200 dag ut och dag in.

Speciellt inte när den har ett "vanligt" chassie och Moffa (morfar) däck.

Med min S60 så var jag upp i 240 km/h och det kändes helt ok. Men när motorvägen började svänga lite så måste man sakta ner. Kurvorna blir hastigt mycket skarpare i dom hastigheterna. :wink: . Bilen hade även en challange spoiler bak och den hjälpte nog till att öka trycket på bakvagnen så att den kändes stabilare. Det kan säkert lätt va att en S60 blir slingrig i högre hastigheter, men en lite spoiler som genererar tryck på baken kan ju hjälpa. Varför tror ni att BMW M3 har sin lilla spoiler där bak. Den lilla spoilern lär generera 80kg tryck på bakluckan redan vid 100 km/h.

Ska du köra i 200 så ska du har ordentliga däck och bromsar, och även ett bättre chassie än standard.
av mojja
Denna bil är ju inte min då jag bara fick den till låns eftersom min bil blev försenad från fabrik.

jo absolut som vissa av er säger här så är inte 140 hästarn någon räser som ska ligga o pressas i dessa hastigheter dag ut o dag in.

Men jag blev ändå negativt överaskad över detta fenomen då det kändes väldigt läskigt. inte alls kul o få hjärtat i halsgropen så fort det börjar svänga eller att en ska köra om en lastbil

annars var jag väldigt nöjd med bilen körde 250 mil i sträck o inte ont någonstans i hela kroppen. Väldigt tyst inne i bilen upp till 180 sedan börja det låta men vilken bil gör det inte det i??

jag hade 16 tummare på bilen med standard däck.

kan även upplysa om att 140 hästarn toppar 230km/h mätarfart vilket även det var imponerande för en så pass stor bil med så pass liten motor

men summa summarius så e s60 en väldigt fin o trevlig bil. skulle absolut kunna tänka mig en sådan men då med ett sportchassie eller dyl.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av CarMan
mojja skrev:Denna bil är ju inte min då jag bara fick den till låns eftersom min bil blev försenad från fabrik.

jo absolut som vissa av er säger här så är inte 140 hästarn någon räser som ska ligga o pressas i dessa hastigheter dag ut o dag in.

Men jag blev ändå negativt överaskad över detta fenomen då det kändes väldigt läskigt. inte alls kul o få hjärtat i halsgropen så fort det börjar svänga eller att en ska köra om en lastbil

annars var jag väldigt nöjd med bilen körde 250 mil i sträck o inte ont någonstans i hela kroppen. Väldigt tyst inne i bilen upp till 180 sedan börja det låta men vilken bil gör det inte det i??

jag hade 16 tummare på bilen med standard däck.

kan även upplysa om att 140 hästarn toppar 230km/h mätarfart vilket även det var imponerande för en så pass stor bil med så pass liten motor

men summa summarius så e s60 en väldigt fin o trevlig bil. skulle absolut kunna tänka mig en sådan men då med ett sportchassie eller dyl.

m.v.h mojja
men du hade säkerrt inte rätt däckstryck för den farten. lägg i 3,2 eller nått vilket du borde ha för den farten & tala om vad du tyckte om bilen.
(det är ju som att prova köre en Ny porsche med pumka på alla hjul & sen säga att den suger kraftigt...
av mojja
jo det e säkert som carman säger men vi vanligt dödliga har ju inte så bra koll på däcktryck o dyl det e ju det vi har värkstäder o mekaniker till:)

jag spyr absolut inte galla över s60n väldigt bekväm o bra bil ur alla synvinklar förutom vid höga hastigheter.

nu kan jag ju tyvärr inte prova det du rekomenderade carman pga att min bil kommer levereras imorgon o jag då lämnar tillbaka s60n.

men kommer prova med den då den kommer ha sportchassie o 17 tummare istället..
Förhoppningsvis kommer detta att kännas tryggare i dessa hastigheter.

m.v.h mojja

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]