Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 855r -97 aut, import från danmark .Har stora problem med lambdalampan.Har köpt en felkodsläsare från biltema men den hittar inga koder(trist nog).
Så här visar sig problemet. Sätter jag i originalchipet så kan jag köra typ två minuter o den går som fan, sen tänds lampan för lambda o bilen går väldigt dåligt, växlar ojämt o drar inte utan nästan skjuter( som när man hade loppa på stiftet på en gammal moped).Stannar jag då bilen o sätter i ett trimchip så släck lampan o den går som ett skott... i två minuter sen är det samma sak. tar jag då bara ut chipet o sätter i det igen så lyser lampan igen men om jag byter chip så släcks den,,, i två minuter.Har kollat alla slangar både med ögat o med startgas.Hat bytat luftmassemätaren,turbotrycksregulatorn men inget hjälper.Har även kopplat bort lamdan helt men det ger exakt samma symtom.Hur kan jag få ut felkoden?? Bara volvo som kan det? behöver egentligen inte veta felkoden bara vad felet är... Någon som har något klokt att säga som man kan kolla på????
Senast redigerad av 2 fajfor, redigerad totalt 0 gång.
Hur mycke tid & pengar har du bränt på att köpa saker till bilen helt i onödan?
...VARFÖR byter folk lambdasonden när en symbol för avgasreningen dyker upp..???.

Jisses... läs ur felkoder och man får reda på VARFÖR ett FEL blir flaggat genom denna lampa..

Bara kostnaden för en ny lamdasond betalar urläsningen av felkoder 2 ggr om på vilken verkstad som helst!, hur svårt kan det vara ??.
Det handlar kanske om att man själv vill lösa problemet innan man lämnar på verkstad.O sen även att jobbar man mellan kl 03.00-18.00 så är det ganska svårt att kunna lämna på en verkstad.men nu gör jag det eftersom ni inte kan svara bättre än att lämna på verkstad o få felkoderna kollade. :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av taxi
ta en mindre verkstad om du kan, ring runt först, kan skilja många hundralappar! Och att märkesverkstaden skulle ta 400 kr köper jag inte, 1300 kr ville dom ha av mig för felkoder enbart till ECC!
Som sagt det är ingen lambda lampa det är en lampa som indikerar fel på motorelektroniken.
Nu vet ja inte om du har 1 eller 2 lambda sonder på din bil.
Hade liknande på min gick i 2 minuter sen tände den sig det var förvärmingen som krångla till ena sensorn.
Var ett kabel brott på härvan i bilen som ja fick ordnat och allt fungerade igen.
Men det som var då så kunde ja se felkoder och ja har också den från biltema.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]