Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har kört 127 mil blandad körning med min 2,5FT R-Design Automat och har enligt datorn gjort 1,46l/mil (E85). Knappast söndagskörning, heller...
Jag tänkte köra upp nuvarande tank och sedan köra lika många mil på liknande vägar med bensin i tanken, för att se hur många procent som skiljer.
av lobbysleeper
Jag gjorde ett sånt test...
E85 = 1,49 snitt sen den var ny
BF98 = 1,18 (förvisso bara 1st tankning)

Vad blir det, ungefär 20% lägre förbrukning med BF98?

Med tanke på vad BF98 kostar per liter så var det ingen rolig upplevelse, så det dröjer nog innan jag kör bensin igen :roll:
av sandberg
Märks att det kan skilja på gasfot. Kanske också vart man kör bilen. Min drar i snitt ganska exakt 1,35. R-design Automat. Enbart E85, har aldrig ens tankat något annat.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag tror att det beror mycket på var man bor.
Jag bor 5 min från jobbet, dvs mycket kallstarter och kallkörning. Vidare så bor man ju i sthlm, och här finns det inte mycket annat än stadskörning. Blir bara någon gång i veckan som bilen går längre än 20 min i samma körning.
Hade jag bott i valletuna och pendlat 80 min varje dag på landsväg, så hade nog siffrorna sett annorlunda ut.
Så man ska nog se mycket till hur bilen nyttjas.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag tog datan ur min GPS där jag använder funktionen "At the pump" Jag har matat in varenda tankning sedan 2.300 mil tillbaka och ligger exakt på 1,22 L E85/mil i den lista jag får ur navigatorn (Har bara tankat 5 tankar bensin som jag inte räknat med). Manuell låda, 225/70R17-däck/sportchassi.

Med 1600 kilos 7,5 meters husvagn, fullbredd (2,5m) drar bilen 1,6 liter E85/mil. Jämn fart på femmans växel i ca 85 km/h verklig fart och farthållare(GPS)

Men visst skiljer det på stadskörning och landsväg. Även vinter/sommarkörning. Om jag tar ett snitt på vintern så ligger jag närmare 1,3 l/mil och på sommaren ca 1,18.
av MattiasD
Jag ligger på 1.13 l/mil, alltid på E85. Jag har snart matat in alla tankningar i spritmonitor (alla kvitton finns) på de 4000 mil jag nu kört med bilen. Senaste tankningarna under litern. Bilen är lätt att köra under litern om man vill. Mycket 80-90 väg och det går tom under 0.9 l/mil. Bilen verkar snålast vid 80 km/h.
Användarvisningsbild
av Camel
På 271,1 mil har det gått åt 369,6 liter E85 blandad körning (manuell vxl-låda). Det blir snitt 1,36 l/mil E85 uträknat vid pump. Provat att snålköra en gång på 70/80 vägar i ca 80 km/h i ca 8 mil, då blev förbrukningen 0,83 l/mil på färddatorn (vet ej verklig förbrukning) vilket är min lägsta notering. Min högsta notering är 1,74 l/mil E85 under 15,2 mil uppmätt vid pump (nästan enbart stadskörning). Det är stort spann i bränsleförbrukning mellan snålkörning på landsväg och hetsig stadskörning med 2,5FT.
av Gimma
Hej,

Har köpt mig en V70 2.5FT och är överraskad över bensinförbrukningen. Tidigare hade jag en SAAB 9-5 aero med 260hk som på landsväg kom ner under 0,8 l/mil. Denna volvo som är 6 år nyare ligger närmare litern. Märkligt. Att bilen drar lite när man gasar får man leva med, det är ju trots att kraften i motorn man betalat för. Men, är det någon som vet om Polestar-optimeringen /eller någon annan effektoptimering/ kan ta ner bensinförbrukningen vid landsvägskörning?
Hälsningar Kristian
av Rådlös
Eeeööh, Gimma, du har väl klart för dig att tråden handlar om etanol- (E85) förbrukning.
Eller du kanske rent slentrianmässigt säger "bensinförbrukning" när du menar etanolförbrukning? :roll:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]

Jag tycker att jag hör över/undertrycksl[…]

Sova i V60 - någon?

Härligt! I V50 får jag in en 200cm tjoc[…]