Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att byta tändstift i min v70n -06 2.4, 170hk (ej trurbo)
Då jag tycker att bilen drar mer än jag räknat med tänkte jag köpa bättre stift, NGK Iridium. Fick då höra av en mekaniker att dessa stift kan t o m vara skadliga för min motor. Han påstår att bilen inte skulle "palla" så bra stift att det är bättre och köpa billigare, dvs. NGK standardstift. Jag är medveten att det inte kommer bli någon stor skillnaden i förbrukningen, om ens märkbar men frågan är - kan det han säger stämma? För mig låter det helt tokigt.. Vilka stift skulle ni rekommendera till min bil?

PS! Jag hade inte tänkt köpa på Mekonomen för 250 kr st utan beställa från nätet och då betala 100 kr mer för Iridium stiften än vad jag hade betalat för standardstiften på t ex Mekonomen. Det behöver dock inte vara just Iridium men vill gärna ha lite bättre stift och tänkte varför inte ta det bästa när det blir ganska billigt att beställa :)

Mvh Eddy
Senast redigerad av 1 EddyMe, redigerad totalt 0 gånger.
av LaRy
Du kommer däremot märka att motorn går jämnare och finare med NGK standardstift, jämfört med Volvo original. Dessutom försvinner risken att tappa mittelektroden, vilket händer med Volvo-stift. NGK forever, vad det gäller mina bilar.
av EddyMe
Manuell lÅda. Drar ca 0,9l landsväg och 1,1 stadskörning. Diskussionen behöver inte handla om förbrukningen utan om tändstiften.. Vilka tändstift rekommenderas och varför skulle inte Iridium stiften vara lämpliga?
Användarvisningsbild
av Funk
Enligt mig är Volvosugfemmorna inte speciellt känsliga på vilka stift som sitter i utan det mesta fungerar. På turbomaskiner så är det lite mer noga, framförallt vid trimning men även där så fungerar de flesta stift (platina eller liknande) alldeles utmärkt. Även originalstiften har fungerat riktigt bra, men som sagt så har det förekommit felaktiga stift som rent mekaniskt havererat...

/Thomas
av EddyMe
Tack för alla svar hittills. Det blev dock lite OT.. Lite mer konkret..Vad anser ni, kan ett Iridium stift göra mer skada än nytta i t ex min bil som inte är turbo utan en 2.4 170 hk bensinare från 2006? Som sagt låter det helt tokigt i mina öron och därför ville jag få igång en diskussion här. Detta kan alla lära sig något av, tror jag..
av Nicasl
De stift Du skall välja är de som rekommenderats till Din bil i de tabeller som de olika tillverkarna anger.

Ovasett om Du väljer Bosch,Champion,NGK,Nippondenso etc så välj de som är avsedda för Din bils motor !!

Jag kör alltid med NGK !!

Jag servade bilen nyss och köpte då original-stiften till min T5a -01.
Efter några dagar läste jag här på forumet med problemen som fanns med mitt-elektroden och beställde då nya NGK från England ( pris-fråga ).
av EddyMe
Nicasl skrev:De stift Du skall välja är de som rekommenderats till Din bil i de tabeller som de olika tillverkarna anger.

Ovasett om Du väljer Bosch,Champion,NGK,Nippondenso etc så välj de som är avsedda för Din bils motor !!

Jag kör alltid med NGK !!

Jag servade bilen nyss och köpte då original-stiften till min T5a -01.
Efter några dagar läste jag här på forumet med problemen som fanns med mitt-elektroden och beställde då nya NGK från England ( pris-fråga ).
Ju men samtidigt kan jag tycka att ett bättre stift (än standard) och av samma tillverkare inte borde vara skadligt för motorn. Jag har svårt att betala samma pris för de enklaste stiften påMekonomen när jag kan få Iridium stift för samma peng om jag beställer från utlandet. Tror att ni förstår resonemanget.
Användarvisningsbild
av Funk
Bättre, på vilket sätt ? Rekommenderade stift är väl som regel att tillräckligt bra, och det enda som händer om man byter till andra är väl att kostnaden ökar.... spara en bra slant på att beställa "rätt" stift om det finns till sugmotorerna, till turbomaskiner sparar man ca. hälften.

Det finns motorer där motorstyrsystemet samarbetar med stiften i avkännande av förbränning och bränslekvalitet även om det inte gäller i just detta fallet. Där bör man inte alls byta...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]