Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kelimutu
Fick ingen rabatt alls på konverteringen, det var det som gjorde att jag inte fick beställa den. Vi har ändå väldigt bra rabatter på allt annat (stort Göteborgsföretag, köper ett par hundra Volvo per år...).
Men jag är nöjd, förutom att säljaren ringde igår och hade kommit på att hastighetsber servo och sportchassi inte gick att kombinera av nån anledning på T4F... så jag strök servot, vanliga styrnigen får duga men en sänkning och lite mindre "svajigt" är ett absolut krav fö mig....
Kan tillägga att två bilar med exakt samma utrustning så blev T4F 90 000 kr billigare än AFVn......
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kelimutu skrev:Fick ingen rabatt alls på konverteringen, det var det som gjorde att jag inte fick beställa den. Vi har ändå väldigt bra rabatter på allt annat (stort Göteborgsföretag, köper ett par hundra Volvo per år...).
Att du inte fick beställa den var väl för att den blev för dyr, inte för att du inte fick rabatt på den? (alltså, att det inte hängde på rabatt eller inte rabatt)
Användarvisningsbild
av Guligan
Nu ringde jag upp säljaren idag, även "grundbilen" är nettoprissatt, vilket ju man egentligen kan se på offerten om man är bekant med prisbilden på 2,5FT Limited Edition t.ex. Ska ta en funderare över helgen, men det känns inte riktigt bra kan jag säga.
av perhall
Guligan skrev:Nu ringde jag upp säljaren idag, även "grundbilen" är nettoprissatt, vilket ju man egentligen kan se på offerten om man är bekant med prisbilden på 2,5FT Limited Edition t.ex. Ska ta en funderare över helgen, men det känns inte riktigt bra kan jag säga.
Vad känns inte riktigt bra? Att du kanske "måste" välja en T5? Det har cirkulerat lite "orimligt" bra offerter på 2,5FT här på forumet, men många av dem var nog från den tid då vinterhjul ingick (mao 8-10 tkr extra rabatt). /PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad är det som fått dig att "spola" T4F? Är du trött på att köra Flexifuel? Du får ju sänkt förmånsvärde till årsskiftet, och sedan ett något mindre förmånsvärde, om man jämför med motsvarande bensinbil. Detta under förutsättning med det som läckt ut om förmånsvärdet efter årsskiftet. Och det är ju fortfarande billigare att köra på Etanol.
av Kelimutu
Jag har fått specarna på min T4F. Fram till årets slut blir det 3304 kr i förmånsvärde. 2012 blir det 4002 kr, inte så farligt ändå. Jag har ju rätt blygsamt med utrustning, momentum, sportchassi, elbaklucka, 3-ekrad ratt, integrerade bilbarnstolar, lite mattor och sånt, men en AFV med samma uturstning hade legat på 2800 kr...
Så visst är det lite surt men men.

Var ute och provkörde en T4 My11 med Powershift igår, hade faktiskt inte kört den kombinationen alls, och den var rätt trevlig. Inte allt för slö, och tråkigt ljud och sånt som folk pratat om förstår jag ej, den låter ju rätt trevligt på höga varv?
Helt klart en bra motor, ingen raket men inte superslö heller, ungefär som den 150 hk 1.4 TSi Passat Ecofuel (biogas) som jag hade förrut. Den lådan var dock rappare, möjligt att Powershift är snabbare än vanliga automaten, men i samma klass som DSG är den inte.... som dessutom är 7-stegad. men helt kalrt en trevlig låda, den pinnade på bra och var iallafall betydligt rappare än den 2.5FT som jag provkörde i vintras, obs den motorn har ju mera "grunt" men den lådan var inte så snabb....

På det hela nöjd. Längtar till min nya etanol T4F som ska komma i augusti!!!
Användarvisningsbild
av Guligan
KKR skrev:Vad är det som fått dig att "spola" T4F? Är du trött på att köra Flexifuel? Du får ju sänkt förmånsvärde till årsskiftet, och sedan ett något mindre förmånsvärde, om man jämför med motsvarande bensinbil. Detta under förutsättning med det som läckt ut om förmånsvärdet efter årsskiftet. Och det är ju fortfarande billigare att köra på Etanol.
Minus 50 hk gör att T4F jämfört med dagens "mustiga" 2,5FT inte känns helintressant, jag har dock bestämt mig att åtminstone provköra! Har inte tröttnat på Flexifuel, tvärtom. (T4F lär väl stendöda T4-försäljningen)
av perhall
Guligan skrev:
KKR skrev:Vad är det som fått dig att "spola" T4F? Är du trött på att köra Flexifuel? Du får ju sänkt förmånsvärde till årsskiftet, och sedan ett något mindre förmånsvärde, om man jämför med motsvarande bensinbil. Detta under förutsättning med det som läckt ut om förmånsvärdet efter årsskiftet. Och det är ju fortfarande billigare att köra på Etanol.
Minus 50 hk gör att T4F jämfört med dagens "mustiga" 2,5FT inte känns helintressant, jag har dock bestämt mig att åtminstone provköra! Har inte tröttnat på Flexifuel, tvärtom. (T4F lär väl stendöda T4-försäljningen)
Dock inte så mycket som 2,0F dödade 2,0 och 2,5FT dödade 2,5T... jag har sett EN 2,0/2,5T MY09f... förmånerna med etanol försvinner ju, F har ett merpris och det är tätare serviceintervaller...

Provköra är en bra idé, T4 är mindre sofistikerad men inte helt fel, bättre gasrespons än 2,5FT och liknande drag på mellanvarv. Men trött i botten o toppen...

PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
KKR skrev:... Detta under förutsättning med det som läckt ut om förmånsvärdet efter årsskiftet...
Vad är det som har läckt ut?
Jag har inte kunnat hitta någon info alls, mer än att samtliga förmånsvärdesfördelar försvinner för etanol-bilar. För gas blir de samma som tidigare, men etanol har tydligen förlorat sitt värde för miljön?
Användarvisningsbild
av SvenB
Snacksalig skrev: Vad är det som har läckt ut?
Jag har inte kunnat hitta någon info alls, mer än att samtliga förmånsvärdesfördelar försvinner för etanol-bilar. För gas blir de samma som tidigare, men etanol har tydligen förlorat sitt värde för miljön?
Det som har läckt ut är att en flexifuelbil inte skall få högre förmånsvärde än motsvarande bensinbil. Om det blir så kommer T4F få lika förmånsvärde som T4 som jag tolkar det. Du slipper betala förmånsvärde på ett eventuellt högre listpris.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]