Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte mig en 245:a för någon vecka sedan, allt verkade prima, gick igenom konsumentverkets checklista(då jag kan noll om bilar) o den verkade inte ha några skavanker typ.

ok första problemet(i spoilern nedan) verkar ha löst sig, nu är jag på nästa bit, se min andra post (post 3 i tråden)
Spoiler »
fråga 5: någon som vet någon bra skrot/bildemontering där man kan skaffa delar i närheten av lund(helst) eller malmö?

Vet att jag är rätt så rookie på detta, men vill som sagt gärna lära mig.
Senast redigerad av 2 erikkire1234, redigerad totalt 0 gång.
Välkommen hit :D Jag är inte jättekunnig om man jämför med en del andra här på forumet.. men eftersom ingen gett dig något svar kan jag väl göra ett litet försök (vi alla behöver träna oss på olika saker).

fråga 1: är det dåligt/slitsamt för startmotorn att köras länge?
Nog sliter det på startmotorn om du drar i den i två minuter, den finns ju där för att starta motorn så att säga - den ska inte gå så länge :wink:

fråga 3: jag vill gärna lära mig lite om bilar, går det att fixa själv? fråga 4: om inte, hur pass dyrt kommer detta att kosta mig? Jodå, om du inte kan någonting så blir det såklart kämpigare men så avancerat är det inte. Kostnaden beror på vad felet är.. ofta kommer man undan med några hundralappar eller till och med bara lite felsökning.

fråga 5: någon som vet någon bra skrot/bildemontering där man kan skaffa delar i närheten av lund(helst) eller malmö? Jag har aldrig varit i Skåne men jag har beställt delar från Arons Bildemontering i Malmö och det gick mycket bra, annars så kan du googla lite :wink:

fråga 2: vad kan det vara för fel? Detta är antagligen den svåraste frågan.. Men eftersom den går då och då så kan det kanske vara ett jordfel eller något annat kontaktfel. Jordkabeln går från ventilkåpan ("locket på motorns topp") till torpedväggen ("väggen mellan kupé och motorutrymme")- Den sitter fast med en skruv i torpedväggen och ibland är det dålig kontakt där och det kan ge upphov till konstigheter. Skruva lite på den och ha på lite rostolja så vet du att det funkar ;) Du kan också kolla andra kabelanslutningar så att inget har gått isär.

Det kan vara bra att kolla stift och tänddelar. Du behöver en "vanlig tändstiftshylsa" för att ta ut stiften... Kolla om du har gnista på tändstiften och du borde också kolla om det kommer fram bensin. Jag skulle råda dig att skaffa en handbok, där kan du läsa om hur saker fungerar, hur man gör enkel felsökning och även hur du plockar isär bilen :mrgreen: En sån här: http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation ... 20035.aspx

Din motor heter med största sannolikhet B230f och har tändsystemet LH-Jetronic 2.4 så du har en liten "diagnostikbox" som sitter på "fjäderbenshuset(?)" mot torpedväggen. Jag minns inte hur det fungerar nu men ibland kan den ge en indikation på vad som är fel. Det ska finnas trådar här på forumet som säger hur man gör eller så skaffar du en bok :-)-)

Jag postar en bild som visar var jordkabeln och diagnosboxen sitter samt även den röda kabeln som sitter på pluspolen. Den sistnämnda ger ström till tändsystemet och om det är glappkontakt där så fungerar bilen ibland och ibland inte.

Lycka till med ditt mekande och hör av dig om hur det går! vol:-)
[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/81420111039347556.jpg[/img][/img]
Tack för svaret! Har beställt boken du rekomenderade, skall bli intressant.
rotade runt i motorn och fick hjälp av en snubbe som passerade förbi... hittade några oxiderade kontakter, skrapade de o nu funkar den igen :D

Har kollat runt i motorn (i det jag förstår av den) och märkt 2 andra saker;
1: Kylvattnet har blivit små grått/grumligt sedan jag kollade det för en vecka sedan...(har blå vätska i)
2: det finns ett litet hål(som en knappnålspets) i servooljelocket där det sipprar ur olja om man låter oljebehållaren hänga i kablarna med locket neråt... har även märkt att styrningen är i det trögre laget stundvis...

Så nya frågor:
är kylvattnet något problem? hur åtgärdas det?
2: skall servooljelocket verkligen vara så? (det sitter förövrigt fast som berget) får inte loss skiten, men en ny sådan liten plastbehållare kan väl inte kosta mycket?)
3: om jag i så fall byer ut den lilla svarta behållaren för servoolja, behöver jag byta all servoolja eller bara fylla på lite?
4: Kan det börja brinna fall det kommer 5-56 på en kontakt?
Grått grumligt kylarvatten brukar aldrig vara ett bra tecken. Det kan vara så att den läcker olja i kylkanalerna, oftast topplockspackningen. Kolla om det grått även i oljan.
Ett svar på din fråga 4. Visserligen är 5-56 en sorts olja, men du behöver inte bekymra dig för någon brandfara i det fallet. 5-56 är ungefär som symaskinsolja, med lite andra tillsatser. Det smörjer och har en viss upplösande effekt på oxider på elektriska kontakter. Samt att det är vattenavstötande. Det kan användas såväl i förebyggande syfte som i driftsammanhang. Men det ersätter inte "riktig" olja eller smörjfett där det föreskrivs av t.ex. bilfabrikanten.
Så bra att den går! :D Vet du vad felet var?

Jag har för mig att det kanske är ett litet hål på oljebehållaren till styrservon... Det är nog ingen fara så du behöver inte byta den, dessutom skall den inte hänga uppochned :wink:

Om du skall fylla på olja så fyller du upp till en lagom nivå på mätstickan, det står (min och max). Skulle du byta behållaren så får du också fylla upp till samma lämplig nivå! En behållare på skroten kostar inte många kronor, på skroten jag går till inte ens femtio spänn - det är inte många som brukar byta den delen...

"har även märkt att styrningen är i det trögre laget stundvis..." Hur mycket olja är det i behållaren?
Felet var oxiderade kontakter mellan tändspolen och grejen som dess sladdar går till som bestämmer vilken av tändstiften som skall få el...

Jag menade fylla på olja till servon, o den har ingen mätsticka så vitt jag vet/sett. Jag får inte ens upp locket, det sitter som fastsvetsat i behållaren, så jag kan inte se hur mycket olja där finns i...

Det jag tänker på i samband med hålet i locket är tramförallt att jag antar att en servo är beroende av att använda sig av tryck på oljan för att pusha på styrningen, och om det är ett hål, även om det är litet och bara läcker luft in/ut så kan den då aldrig öka trycket till mer än atmosfärens tryck...
eller tänker jag fel här?

Angående motorolja och kylarvätska....
Motoroljan är kolsvart, men tillräckligt genomskinlig för att man ska kunna se räfflorna på mätstickan.

Kylarvätskan har jag svårt att se ordentligt i... den är inte tjockt grumlig utan den ser ut att få som en tunn grumlig hinna ovanpå klart vatten... har sett att det finns en del beache-gula avlagringar i kylarvätskebehållaren på botten när jag försökte tömma ur allt kylarvatten och byta det till nytt...
Grejjen e den att det då rann ut typ 5-6 liter så jag antar att det på något sätt fanns kvar ett par liter i motorn eller så som alltså inte byttes...
Jag dumpade ut kylvatten genom att skruva bort den nedre tjocka slangen mellan kylaren och motorn... finns det kanske någon lägre punkt i kylsystemet där det går att öppna som är bättre?
Burken med servoolja är bara en tank/behållare. Det finns en pump som drivs med rem från vevaxeln. Den skapar trycket, som alltså inte är i någon friluft. Men har du för lite olja, så blir det naturligtvis inget konstant tryck.

Hade du öppnat värmereglaget till max värme = fullt öppet när du tappade ur kylarvätskan? I elementet finns det vatten kvar, som stannar där om man inte öppnar reglaget.
Rådlös skrev:Burken med servoolja är bara en tank/behållare. Det finns en pump som drivs med rem från vevaxeln. Den skapar trycket, som alltså inte är i någon friluft. Men har du för lite olja, så blir det naturligtvis inget konstant tryck.

Hade du öppnat värmereglaget till max värme = fullt öppet när du tappade ur kylarvätskan? I elementet finns det vatten kvar, som stannar där om man inte öppnar reglaget.
Vart sitter detta reglage och hur ser det ut?

eller menar du inne i kupen där man skruvar på värmen på vintern för o inte frysa?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]