Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cardan
Hej!Ny på forumet!

Jag har nyligen köpt/tjänstebil en V70 D3 automat med momentum paket och drag, är kanonnöjd hittils! Körde idag 60 mil enkel och genomsnittlig förbrukning var 0.6/mil, snittspeed 110/kmh vilket jag anser var en kanonförbrukning. Bilen går behagligt och bottendraget är kanon. Har dock något som knarrar/vibrerar precis vid mitt bälte och det stör sjukt mycket. Någon som vet vad det är? Lyssnade på ljudet i 6 timmar.... :-(O)
Hur mycket diesel rymmer tanken? Kan man få bort klockan i varvdisplayen? :?:
Hej och välkommen till forumet!

Knakande inredning har vissa haft problem med och det löser dom åt dig på garanti.
Hur mycket tanken rymmer står i bruksanvisningen till din bil! :wink:
Klockan är där den är, bara att lära sig att leva med, eller så får du sätta dit en tejpbit! 8)
Cardan skrev:Hej!Ny på forumet!

Jag har nyligen köpt/tjänstebil en V70 D3 automat med momentum paket och drag, är kanonnöjd hittils! Körde idag 60 mil enkel och genomsnittlig förbrukning var 0.6/mil, snittspeed 110/kmh vilket jag anser var en kanonförbrukning. Bilen går behagligt och bottendraget är kanon. Har dock något som knarrar/vibrerar precis vid mitt bälte och det stör sjukt mycket. Någon som vet vad det är? Lyssnade på ljudet i 6 timmar.... :-(O)
Hur mycket diesel rymmer tanken? Kan man få bort klockan i varvdisplayen? :?:
Har efter 2000mil ett mysigt gnisslande & knarrande från förarestolen & säkerhetsbältes hållaren.
Detta fanns redan vid leverans & "åtgärdades" men har alltså återkommit :evil:
Det vibrera också från backspegeln, handsfacket, dörrsidorna från & till och mitkonsolen vid temperaturskillnader.
Inte superkvalitet i alla detaljer från Volvo och jag tror det är svårt att undvika bli drabbad tyvärr...
Cardan skrev:Kan man få bort klockan i varvdisplayen? :?:
Varför vill du få bort klockan?

Det vore intressant att höra, för tiden är ju ofta bra att veta och att kolla armbandsuret titt som tätt är inte så lyckat, i synnerhet vid mörkerkörning.

Inte är det väl så att du känner som jag? Själv blir jag nämligen ledsen varje gång jag ser klockan i en V/XC70. Det beror inte på att klockan visar att jag inte hinner fram, utan på jag vid anblicken av de små trista siffrorna saknar den formidabelt mycket bättre, analoga, klocka som fanns i t ex 940-serien. Att först behöva hitta de små tidsiffrorna, t ex 19:49 och sedan relatera dessa till t ex en tågtid 20:04 som man ska hinna till kräver ju varje gång en liten huvudräkning. Knappast premium. På en riktig, analog urtavla ser man med ett ögonkast att minutvisaren har ca 90 grader = en kvart kvar till tågtiden.

Att Volvo sparat in på den riktiga klockan (kanske kostar den företaget 25 kr och den digitala 4 kr?), och motorns temperaturmätare för den delen, handlar dels om en kostnadsjakt som just här i mångas ögon spårat ur, men också om att allt färre (eller mindre) visartavlor ryms inom det lilla synfält som alltid finns kvar innanför - och vid olika inställningar av - de allt mindre rattkransarna. Men det går ju att flytta lite på huvudet.
Att volvo sparar in på ditt å datt är ju sant, men som kund har man ju en stor makt när man köper bil, en makt att välja det man vill ha och inte.
När man väl har valt sen så är det ju lite sent att gnälla på sådant som man faktiskt kunde veta direkt vid köpet.

Varför man tagit bort tempmätaren har jag redogjort för i en annan tråd (efter information från en fd. ingenjör på Volvo).
av dst02
Tarsiger skrev:
Cardan skrev:Kan man få bort klockan i varvdisplayen? :?:
Varför vill du få bort klockan?

Det vore intressant att höra, för tiden är ju ofta bra att veta och att kolla armbandsuret titt som tätt är inte så lyckat, i synnerhet vid mörkerkörning.

Inte är det väl så att du känner som jag? Själv blir jag nämligen ledsen varje gång jag ser klockan i en V/XC70. Det beror inte på att klockan visar att jag inte hinner fram, utan på jag vid anblicken av de små trista siffrorna saknar den formidabelt mycket bättre, analoga, klocka som fanns i t ex 940-serien. Att först behöva hitta de små tidsiffrorna, t ex 19:49 och sedan relatera dessa till t ex en tågtid 20:04 som man ska hinna till kräver ju varje gång en liten huvudräkning. Knappast premium. På en riktig, analog urtavla ser man med ett ögonkast att minutvisaren har ca 90 grader = en kvart kvar till tågtiden.

Att Volvo sparat in på den riktiga klockan (kanske kostar den företaget 25 kr och den digitala 4 kr?), och motorns temperaturmätare för den delen, handlar dels om en kostnadsjakt som just här i mångas ögon spårat ur, men också om att allt färre (eller mindre) visartavlor ryms inom det lilla synfält som alltid finns kvar innanför - och vid olika inställningar av - de allt mindre rattkransarna. Men det går ju att flytta lite på huvudet.

Varför åka tåg när du redan sitter i bilen ? ;)
O jag saknar bandspelare... :roll: .. Själv tycker jag tvärtom att analogt ser så himla 80-tal ut i bilarna, lite huvudräkning är ju bara nyttigt! Samtidigt som man räknar ut hur lång tid man har kvar så sms-ar man lite o tröstar det gråtande barnet i bak :lol: Det är väl därför dom infört adaptiv farthållare m.m hehe (obs ironi)) 8)

Men det är säkert många som saknar den analoga, fast jag kan nästan sätta min vänstra kula på att majoriteten tycker det känns mer premium med en digital diskret istället för en stor mätartavla med en fet analog klocka :roll:
rosenlorden skrev:
Men det är säkert många som saknar den analoga, fast jag kan nästan sätta min vänstra kula på att majoriteten tycker det känns mer premium med en digital diskret istället för en stor mätartavla med en fet analog klocka :roll:
Jag vågar nog sätta båda på det! 8)

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]