Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotrollet
Jasså? Ja jag har fortfarande inte kommit mej för att besöka en Volvohandlare för provkörning. Men 1.6 Drive blir det inte, då den verkar vara alltför klen. Men som sagt mellan en 2.0D och en 2.0F skiljer det sig ca 30 000 kr i inköpspris. Och då är dieseln med skatt och försäkring ca 4000 kr dyrare/år än 2.0F. Förstår inte varför dieseln ska var så pass mycket dyrare att försäkra? Verkar vara svårt för mej att räkna hem en diesel då jag bara kör ca 1000 mil/år.
av mojja
Etanol är det dyraset bränslet att framställ idag. Hade vi haft samma skatte sats på etanol som på bensin och diesel så hade inte en enda kotte tankat etanol.

Etanol är ytterliggare ett av sosse regeringens fiasko, Som tur har alliansen insett detta och börjat med att ta bort 10k rabbaten ifrån staten.

Vad tror ni staten hade gjort om 90% Av alla bilar hade framfört på etanol? Självklart hade dom beskattat den hårdast av alla bränslen för att fylla statskassan. Precis som dom idag gör med diseln och bensinen:(((
av perhall
Jag är kanske den enda på detta forum som gillar staten:) Men jag tror inte att det bara är ute efter att mjölka oss på skattepengar, de vill nog ha en bra miljö också. Och det räcker ju att läsa en tråd på detta forum för att inse att buden är många om miljön...

Nu till TS:
2,0F blir mycket billigare att serva än 1,6D och 2,0D
Om de drar 1,3 etanol resp. 0,6 och 0,7 diesel så blir kostnaden/mil:
2,0F 13,-
1,6D 8,50
2,0D 10,-
ungefär

Och så skatt och annat

Dessutom drar etanolbilen mindre däck.

Omd et skiljer lika många procent i pris om 3 år så sjunker ju 2,0F långsammare i kronor..
PH
av mojja
perhall skrev:Jag är kanske den enda på detta forum som gillar staten:) Men jag tror inte att det bara är ute efter att mjölka oss på skattepengar, de vill nog ha en bra miljö också. Och det räcker ju att läsa en tråd på detta forum för att inse att buden är många om miljön...

Nu till TS:
2,0F 13,-
1,6D 8,50
2,0D 10,-
ungefär

Och så skatt och annat

Hur kan etanol bilen bli billigare än dieseln att serva?? Etanol bilen behöver servas var 1000 mil medans en diesel klarar sig med var 3000 mil.

Omd et skiljer lika många procent i pris om 3 år så sjunker ju 2,0F långsammare i kronor..
PH
av volvotrollet
perhall skrev:Jag är kanske den enda på detta forum som gillar staten:) Men jag tror inte att det bara är ute efter att mjölka oss på skattepengar, de vill nog ha en bra miljö också. Och det räcker ju att läsa en tråd på detta forum för att inse att buden är många om miljön...

Nu till TS:
2,0F 13,-
1,6D 8,50
2,0D 10,-
ungefär

Och så skatt och annat

PH
Hej,
jo de e ju ungefär sådär jag räknat. Och man har ju valfriheten att köra på bensin. Dieselpriset på några års sikt vet man ju inte hur pass mycket dyrare(?) det kan bli än bensinen, nu när "alla" köper dieselbilar.

De där med att "dra mindre däck", vad menar du med det?
av perhall
2,0F sliter väldigt lite däck, D5 mycket... sa det lite halvt på skämt men det stämmer! De håller nog bra mycket längre på 2,0F än på 2,0D.
2,0D är bullrig och stark, pigg på mellanvarv, inte mkt sämre än en 2,4D
1,6D är aldrig pigg men går tystare.
2,0F är högvarvig och lätt surrig...
Ja, du borde provköra, men det är inte så enkelt kanske med motorer som inte säljs längre ...
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
lägger min röst på en 2,0f om du inte kör flera tusen mil, då borde det vara en diesel :D
av D2-
2,0F är rena dödsfällan! hade en V70 2,0F när min förra bil, V70 2,4D (Polestar) var på vst, jag skulle köra om en långtradare på väg upp till fjällen, det var nära på att bli "den sista resan" i mitt liv!
En j***a adrenalin kick fick man ifs, så man tillför helt klart lite "spänning" i vardagen!

Köper man en 2,0F så är det nog så illa att man får rätta sig i ledet efter alla husvagnskaravaner runt om i sverige i sommar!...

Mitt råd, Provkör bilen väldigt nogrannt innan köp!! Jag skulle nog rekommendera dig att köpa en mer motorstark bil om du gör en del långkörningar, ska du bara hola runt i stan funkar den nog!...

Lycka till med letandet! :) :twisted:

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]