Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:Eftersom du kör med ganska mycket etanol så bör du byta olja var tusende mil eftersom de etanolångor som tränger ner i vevhuset försämrar oljans smörjande egenskaper. Om man bara kör på bensin är ju det normala att man byter olja var femtonhundrade mil eller, om bilen körs väldigt lite t.ex. 500 mil om året, minst en gång om året.
Nja, det är inte vad jag har läst mig till händer. Det som händer är detta.
När man startar bilen kall så fetas det på en del extra därför att etanol kondenserar på de kalla delarna i motorn, t.ex. cylinderväggarna. En del av denna etanol (det händer även med bensin) "rinner" ner i oljan. Eftersom det är större mängder av etanolen samt att den behöver en högre temperatur i motorn för att börja dunsta och förbrännas via vevhusventilationen så kan man om man åker mycket korta sträckor drabbas av att oljan blir tunn, utspädd av etanol. Kör man däremot en del långa sträckor så dunstar etanolen från oljan och den är lika bra som om man körde bensin.
Det är därför som oljan ska bytas oftare på en etanolbil, motorfabrikanten och verkstaden vet inte om du bara kör korta sträckor eller både ock.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Det stämmer bra när det gäller oljan.
men du har ingen fördröjd start av förvärmningen till lamdasonden för att förhindra att kondensvatten dödar sonden.
Du har inte förstärkta ventilsäten
Du har inte bränsla mätare som jobbar med växelström
du har inte nån som helst kontroll ombilen går magert vid fullt öppen trottel.
m.m.
CarMan skrev: men du har ingen fördröjd start av förvärmningen till lamdasonden för att förhindra att kondensvatten dödar sonden.
Kan du utveckla resonemanget lite, jag förstår inte. Varför vill man fördröja förvärmningen till lambdasonden över huvudtaget (och speciellt när man kör på etanol)? Då värms den ju inte, och då kommer ju vatten att kondensera på den/i avgassystemet vid kallstart.

du har inte nån som helst kontroll ombilen går magert vid fullt öppen trottel.
Det går ju att mäta upp med oscilloskop på spridarna, eller lambdasignalen. :-)-)
av *pettson*
Kortfattat: Hettar man upp sonden direkt till arbetstemperatur och den träffas av kondensdroppar ifrån t.ex grenröret och en del av främre röret så är det sista gången sonden jobbar.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]