Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vessan
Har fått en massa felkoder på min S80 T6 efter en krock.
Övriga skador är åtgärdade (Höger framlyse, skärm, hjulupphängning o.s.v.)
Försäkringsbolaget (Volvia) tycker inte att felkoderna kan vara relaterade till krocken.
Volvoverkstaden (Gösta Samuelsson i Gävle) verkar väldigt osäkra.
Jag har själv beordrat att de ska fortsätta felsökning.
Först bytte de abs-givaren utan att det hjälpte
De påstod att kamremmen hoppat en kugg och det åtgärdades utan att det hjälpte.
De har dessutom laddad ner ny mjukvara utan att det hjälpte.
Nu ska det byta spjällhuset tydlige en kostnad på 7500:-

Tycker inte det här verkat klokt!!

Fråga 1
Ska man acceptera att en auktoriserad bilverkstad bara testar och testar att byta pryl efter pryl och låta mig betala utan att det tydligen var det som var felet?

Fråga 2
Ska man acceptera att försäkringsbolaget inte vill stå för kostnaderna?

Fråga 3
Någon som varit med om något liknade?

Fråga 4
Vet någon vad jag kan få hjälp att få rätt i föräkringsfrågan?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det underlättar kanske en aning om vi får veta vilka felkoder bilen har!?

Nollade verkstaden felkoderna?

Beträffande att få rätt mot försäkringsbolaget, så kan det bli svårt...om du inte har obegränsade tillgångar! Ett försäkringsbolag kan gå hur långt som hällst om dom anser sig ha rätt!

Däremot är jag tveksam om verkstaden får "testa sig fram" och låta kunden betala kalaset utan att felet/felen åtgärdas!? Detta borde du ta upp med Allmänna Reklamations Nämnden (ARN).
av Vessan
Kommer bara ihåg felkod något om emmisioner, abs, Stanna omedlbart
(Ska åka ner på verkstade och kopiera alla papper tänkte jag.)

Ja de nollade felkoderna.

Tack för hjälpen, ska ta kontakt med ARN på måndag. Då de har teletid igen.
av Hedda1972
Fråga 1:

Nej jag tycker inte att du ska acceptera detta. Kontrollera gärna med MRF till exempel om vad som gäller när en verkstad utför ett arbete, och vad som gäller med kostnadsförslag. Just den verkstaden du nämner är medlem i MRF.

Fråga 2:

När det gäller försäkringsbolaget så är det ju så att vi alla betalar för en risk till bolaget. Alltså med risk menas att vi har ett skydd vid en skadehändelse som omfattas av försäkringen. Naturligtvis så vore det praktiskt om allt var ersättningsbart, men nu är det ju på det viset att varken du, jag eller försäkringsbolaget tillsammans med våra övriga medtrafikanter i "kollektivet" vill betala för en premie som gör att försäkringen täcker allt. Kort sagt så måste det finnas ett samband med skadan som, det ska alltså ha hänt samtidigt och i samband med varandra. Dock så KAN faktiskt det vara så att en del saker går sönder SAMTIDIGT, men det behöver ju inte ha med varandra att göra. Vad jag menar är bara att det måste finnas en förståelse för vad försäkringen gäller för, och det finner du i ditt försäkringsvillkor.

Fråga 3:

Ja, jag har haft flera kunder i samma situation som du. Diskutera med Samuelssons och innan du gör det, sätt dig in i vad som är deras skyldigheter i samband med att du beställer jobbet. Fastställ också VILKET jobb du har beställt. En felsökning innebär ju inte en felsökning av hela bilen, och byte av detaljer som inte är felaktiga ska inte du betala för. I alla fall inte materialet, timpengen kanske kan diskuteras...

Fråga 4:

Gällande försäkringsfrågan i sig så kan jag gärna ge dig tips och råd, men då gäller det att jag vet hela skadehändelsen, och vad som du anser hör till skadan och just ditt bolag ej anser hör till. Ett gott råd är att läs dig igenom dina villkor, och fundera på om verkligen det HÖR TILL SKADAN, eller om det är något annat... Finns det inget samband så slösar du endast bort din tid och i vissa fall även dina pengar med att strida om frågan....

(När det gäller emissioner så hade jag det på min T6:a också... och den var oskadad.. Har för mig att det inte är så ovanligt...)

/Micke

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]