Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensa30
Hej killar och tjejer
På min 240 från -84, när man stannat och sedan kör iväg knakar det ibland till i bakvagnen, nån som vet vad det kan vara???
av Volvo264GLE
Det kan kanske vara att någon gummibussning till en bärarm är slut? Det blir ju så att säga ett litet glapp då :P
av jensa30
Det är ju sant förstås!
Min -86 jag hade för många år sedan försvann det när jag bytte bakaxeln, den hade gått ungefär 38000 när jag bytte den, då verkade som om att det var innei "klumpen" som felet var, nåt som var slitet.
Inte riktigt samma ljud på denna bara!
av Volvo264GLE
Så kan det ju också vara! Bakaxlar skulle jag vilja lära mig mer om då jag aldrig pysslat med dessa :roll:
Om det var en bussning borde de sagt till på bilprovningen :!:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera fjädrar stötdämpare samt fjädersäten.

Mvh GK
av rd350
Som du beskriver det är det de små momentstagsbussningarna som är slut, alternativt bärarmsbussningarna i bakaxeln. Bussningarna i momentstagen är enkla att byta, bärarmsbussningarna i axeln är också lätta om man har tillgång till specialverktyget för dessa annars är de inte så roliga att få dit!
av jensa30
ja ja, det löser sig
just nu är den ändå isärplockad för rostreparation i golvet så!
Ska nog plocka ner bakaxeln till hösten göra iordning den och byta alla bussningar och sånt!
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]