Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#529027
Ja då har vi avverkat första turen med nya husvagnen (en 2011 Hobby 545 La Vita Veneto). Det är en fullbreddsvagn och vi har lastat den nära maxvikten på 1600 kilo vilket är max vad bilen får dra. Förbrukningen längs E6 stannade på 1.6 liter E85 per mil. Känns helt ok faktiskt. Det motsvarar en bit över litern om jag kört på bensin. Kanske mellan 1.1 och 1.2. Det fina var att det gick utmärkt att köra på femman. Motortempen låg på stadiga 93 grader.
#529062
Racetwin2 skrev:Ja då har vi avverkat första turen med nya husvagnen (en 2011 Hobby 545 La Vita Veneto). Det är en fullbreddsvagn och vi har lastat den nära maxvikten på 1600 kilo vilket är max vad bilen får dra. Förbrukningen längs E6 stannade på 1.6 liter E85 per mil. Känns helt ok faktiskt. Det motsvarar en bit över litern om jag kört på bensin. Kanske mellan 1.1 och 1.2. Det fina var att det gick utmärkt att köra på femman. Motortempen låg på stadiga 93 grader.
Är 5an högsta växeln på 2,5 Ft ?
#529080
japp, samma när jag drog lika stor vagn med 2,5FT. Grejen är att man får upp turbo trycket med vagnen efter. Då ökar verkningsgraden, och förbrukningen blir inte så farligt hög. Såg smma sak på vår gamla 945 turbo som vi hade förr, den ökade bara en aning med stor vagn efter.
#529121
Racetwin, hur snabbt körde du? 80-90? Jag har alltid haft dubbel förbrukning med husvagn men har också legat på 110-120. Sämst dragbil har BMW varit med högvarviga motorer, 940 LTT var bra.../PH
#529133
Nej- sexan är högsta växeln men den är en ren överväxel.

På femman ligger man strax över 1500 varv i 80.

Vi låg strax över 80 med GPSen.
#529142
perhall skrev:Racetwin, hur snabbt körde du? 80-90? Jag har alltid haft dubbel förbrukning med husvagn men har också legat på 110-120.
Prova 160 så har du 4-ggrs förbrukning med husvagnen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#529172
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Racetwin, hur snabbt körde du? 80-90? Jag har alltid haft dubbel förbrukning med husvagn men har också legat på 110-120.
Prova 160 så har du 4-ggrs förbrukning med husvagnen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Har du kommit upp i 160? Jag har aldrig lyckats komma upp i 160 men kört 150 många gånger när jag hade en 528i, det gick helt enkelt inte snabbare:) Mycket soppa gick det åt. Åtminstone förr så fick man köra 130 med husvagn i Frankrike. /PH
#529181
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Racetwin, hur snabbt körde du? 80-90? Jag har alltid haft dubbel förbrukning med husvagn men har också legat på 110-120.
Prova 160 så har du 4-ggrs förbrukning med husvagnen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Har du kommit upp i 160? Jag har aldrig lyckats komma upp i 160 men kört 150 många gånger när jag hade en 528i, det gick helt enkelt inte snabbare:) Mycket soppa gick det åt. Åtminstone förr så fick man köra 130 med husvagn i Frankrike. /PH
Inte jag, men en Saab 9-5 Turbo blåste förbi mig på motorvägen med en Kabe bakom i något åt det hållet......
#529182
Racetwin2 skrev: Det fina var att det gick utmärkt att köra på femman. Motortempen låg på stadiga 93 grader.
Ligger jag på 5:an håller sig D5an också på 93 grader hela tiden, Det är om man påtar i 6:an som kylningen inte räcker till.
#529192
VolvoB20 skrev:Ligger jag på 5:an håller sig D5an också på 93 grader hela tiden, Det är om man påtar i 6:an som kylningen inte räcker till.
Har kylvattenpumpen kanske dålig kapacitet vid låga motorvarval som det blir på 6:an? Kylbehovet kan ju vara stort även vid låga varvtal. Isf borde kylningen bli bättre om man kör lite fortare och vattenpumpens varvtal ökar. Men då ökar ju även fartvinden så om tempen sjunker då vet man ju inte helt säkert om det beror på vattenpumpens ökade varvtal eller fartvinden.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]