- tis 17 maj 2011, 22:04
#530250
Hej,
Jag har precis köpt en Volvo V70II T6 AWD -08.
Tidigare körde jag endast Audi. Hade tills nyligen en A6 1,8t Quattro -04 och dessförinnan 2st A5’or.
Ja, vad ska jag säga. Det är 285 Hk i bilen, men det känns snarare som 250, den är inte jätte rapp, speciellt inte med lådan i "D". Slänger man i "S" blir bilen genast rappare. Men oavsett med D eller S är den ABSOLUT INTE slö på något vis. Momentet är grymt, bilen känns likadan oavsett hur många man sitter i den. Perfekt drag-bil med andra ord. Ljudet från 6’an är hur skönt som helst. Låter jätte sportigt, till och med min ointresserade sambo älskar de högre varvtalen. Jag hade en A4 med 2,8 V6 tidigare, den lät inte på långa vägar lika mysigt som volvos raka 6’a.
Vill man ha en rappare bil, kan man chippa den. Då blir den tydligen rätt mycket rappare. Den gör då 0-100 på 0,5 s snabbare. 6,9 s istället för 7,4 s. Med lite tur kommer den en POLESTAR programvara till denna.
Motorn har en skönt och behagligt acceleration. Den bara matar på liksom, nästan linjärt. Jag känner inte av något turbolagg alls. Redan på låga varv finns massor av kraft. Det kanske är därför bilen känns lite slöare än 285 HK? Jag menar, att den accelererar så mjuk och behagligt. Trycker man plattan i botten är man i alla fall väldigt snart uppe i en hastighet man absolut inte trodde man var i, nästan läskigt vad mjuk och behagligt den rör sig upp till 140. Det är först när man tittar på mätaren man förstår hur snabbt det gick.
Den dra inte så mycket mer än min A6'a. Som låg på ca 1,1 - 1,2 L/milen. Detta pga mycket stadskörning och en underdimentionerad motor när man väl kom ut på motorvägen. Den saknade verkligen en 6:e växel. Skulle säga att jag nu med volvon snittar ca 1,3 - 1,4 L/milen och är då rätt tung på foten i och med att bilen är så pass ny och man vill leka lite. Landsväg går den att köra på typ 0,8 L/milen utan problem. Speciellt med farthållaren på.
Lådan är inte lika rapp som VW's DSG eller BMW's SMG, men duger gott till mig. Den växlar rätt mjukt iaf. Bilen är tyst och mjuk att köra, dock lite gungig. Men det är alla volvo jag kört. Önskar ett aningen stuvare chassi.
Styrservon är elektrisk, det tar ifrån dig lite av känslan av vägbanan. Detta var en stor förändring för mig. Dock känns det okej nu när man har vant sig vid det. Kan inte så mycket om volvo, men jag tror de flesta nya volvo har denna typ av servo.
Fyrhjuldriften är lite av en besvikelse, mest för att jag kommer från en TORSEN-koppling som är en permanent fyrhjulsdrift. Volvon kan spinna ett halvt varv innan bakhjulen trycker på. Dock är den fortfarande snabbare än många andra HALDEX eftersom den förladdar.
Du som redan är van att köra Volvo blir nog enbart positivt överaskad av denna bil. Jag menar, du är van vid haldex och elektrisk servo.
Hör av dig om du har några frågor.
Kan tilläggas att jag är extremt nöjd med bilen.