Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Dags att byta ut framskivorna då det har nu rullat i drygt 4000mil och fått en ca 5mm
bred kant.

Funderar på skivor med lite mer kylning då husvagnsdragning förkommer.
Finns det något som rekommenderas?
Har Volvo andra skivor som passar? (Polis, ambulans osv.)
Hål o slits är för att leda bort varma gaser. Vet inte om dom håller så mycket bättre.

Polis och ambulans har originalskivor precis som på vilken Svenssonbil som helst.

4000 mil låter ju som otroligt lite för att köra slut skivorna. Vänsterbromsar du, och ligger med foten kvar?
av Larzan
camaro69 skrev: 4000 mil låter ju som otroligt lite för att köra slut skivorna. Vänsterbromsar du, och ligger med foten kvar?
Svaret står ju ovanför ;)
Mögelkuvös gör ju sitt och stadskörning i autkombo gör sitt med.
BM skrev:Hej.

Jag vet att Volvo har speciella bromsklossar för taxi, ambulans, polis osv. Om det finns speciella skivor för dessa vet jag inte.

/BM
Ja, att det finns s k "taxiklossar" är väl allmänt känt. Men dom är ju hårda som koboltkarbid.
TS frågade beträffande skivor till sin bil för att få minskat slitage. Tror knappast att "koboltkarbidklossar" minskar slitaget på skivorna.
av Kojje
Volvoambulanser har volvo original bromsar och inget annat både skivor och klossar och dom funkar fint /mercerdes E-klass hade problem med bromsarna på slutet av 90-talet så på dom sitter AMG nu ,och ja jag vet är fordonsansvarig på ambulansen sedan 12 år tillbaka,hur taxi och polis har vet jag dock inte.
Vill man ändå ha slitzat eller borrat brukar slitzat vara att föredra om man kör riktigt hårt då skivor som ej är av bästa kvalité ibland kan spricka mellan hålborrningarna om dom blir riktigt varma.
På min S60 kör jag slitzade brembo fram och släta bak med EBC belägg funkar fint.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Larzan skrev:Dags att byta ut framskivorna då det har nu rullat i drygt 4000mil och fått en ca 5mm
bred kant.

Som redan nämnts så har hål och slitsar inhet med kylning att göra. Till vanlig körning och husvagnskörning så ska du köra orginalspecifikationer. Se bara till att du använder skivor av orginalkvalitet... lågpris skivor kan ibland slitas väldigt fort. Vill du att de ska hantera värme bättre får du montera kraftigare skivor/ok från någon av volvos prestanda modeller men det är knappast ekonomiskt försvarbart i ditt fall.

Så kör du på som vanligt och köp bra prylar...

barkis69 skrev:Jag kör med EBC´s borrade/slitsade skivor och Red Stuff bromsbelägg. Har dessa runt om. Att beläggen ska damma väldigt lite återstår att se då jag bara kört med dom en vecka (4mil). Slitaget vet jag heller förstås inget om. Dyra dock, drygt 4000kr för skivor/klossar fram.
Det är EBC's gröna som dammar extremt lite, de röda är ungefär som standardbelägg.
Belägg som klarar högre temperatur och belägg som dammar lite är varandras motsatser då det behövs mer kol i beläggmaterialet för att palla högre temperaturer...

.
av Larzan
ThomasT skrev:
Larzan skrev:Dags att byta ut framskivorna då det har nu rullat i drygt 4000mil och fått en ca 5mm
bred kant.

Som redan nämnts så har hål och slitsar inhet med kylning att göra. Till vanlig körning och husvagnskörning så ska du köra orginalspecifikationer. Se bara till att du använder skivor av orginalkvalitet... lågpris skivor kan ibland slitas väldigt fort. Vill du att de ska hantera värme bättre får du montera kraftigare skivor/ok från någon av volvos prestanda modeller men det är knappast ekonomiskt försvarbart i ditt fall.

Så kör du på som vanligt och köp bra prylar...

barkis69 skrev:Jag kör med EBC´s borrade/slitsade skivor och Red Stuff bromsbelägg. Har dessa runt om. Att beläggen ska damma väldigt lite återstår att se då jag bara kört med dom en vecka (4mil). Slitaget vet jag heller förstås inget om. Dyra dock, drygt 4000kr för skivor/klossar fram.
Det är EBC's gröna som dammar extremt lite, de röda är ungefär som standardbelägg.
Belägg som klarar högre temperatur och belägg som dammar lite är varandras motsatser då det behövs mer kol i beläggmaterialet för att palla högre temperaturer...

.
Vad jag vet så monterar Bilia endast original bromsdelar. Satt nytt när jag köpte bilen för två år sedan.

Någon som har en prisbild på nya skivor fram, belägg och motering på Bilia i Stockholmsområdet?

Har surfat runt lite angående funktionen på borrningen och slitsningen så är det mest kosmetiskt numera, så det blir Original (Brembo).
Tack för input. :)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]